ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Psykologen: Så här hanterar du din tentaångest

Gustaf Larsson · 20 Okt 2018
Uppdaterad 20 Okt 2018
Psykologen Lisa Bernhard.

Psykologen Lisa Bernhard. Foto: Unsplash / Arkiv


Många studenter har någon gång känt ångest inför en stundande tenta. För att hantera detta ska man vara ute i god tid och ha hand om sin egen hälsa, menar psykologen Lisa Bernhard.

klar

Artikellänk är kopierad

Den psykiska ohälsan bland studenter i landet är utbredd, visar flera undersökningar. Bland annat Saco studentråds studie från 2018 som visar på att fem av tio studenter har upplevt oro eller ångest det senaste läsåret.

– Ofta handlar det om att man är rädd att misslyckas.

Det säger Lisa Bernhard som är legitimerad psykolog på Stockholms universitets Studenthälsa. Inte sällan stöter hon på studenter som lider av ångest kopplat till studier och prestation.

– Det kan vara att man ställer höga krav på den egna prestationen. Studietiden är en period när mycket är osäkert. Man kan känna oro över vad som händer efter studierna och då är det lätt att tappa perspektiv och tro att man alltid måste prestera på topp.

Uttrycket ”tentaångest” finns inte med i någon diagnosförteckning, förklarar hon, men det är trots allt ett begrepp som används flitigt bland studenter i dag.

– Tentaångest har likheter med annan ångest som är knuten till en specifik situation. Förutom just tentor kan man känna ångest inför andra situationer i studierna, till exempel för att framträda inför en grupp.

Är det just prestationer det handlar om?

– Bakgrunden till varför man blir stressad är förstås individuell, men jag tror att väldigt många studenter känner just stress och oro – som ligger snäppet under ångest – inför olika situationer där man ska prestera. Det kan vara bra att veta att det finns mycket man kan göra för minska risken att bli blockerad i en situation där man måste just prestera.

En stor del i att minimera risken för att en blockering ska uppstå handlar om att vara väl förberedd, fortsätter Lisa Bernhard.

– Oavsett om det är en salstenta eller hemtenta man ska göra, är det viktigt att man planerar sina studier i god tid. Det är viktigt, framför allt på salstentor, att inte plugga in i det sista. Speciellt inte till sent kvällen före, då kan det vara svårt att koppla av och komma till ro på kvällen.

Kan oro och stress på något sätt vara bra i sammanhanget?

– Att få ett påslag när man ska göra något viktigt är vanligt. Det är naturligt att man får det och gör också att man blir lite taggad på uppgiften. Nervositeten hör samman med att man ska göra någonting som är viktigt för en.

pil
Psykologens tips: Så hanterar du tentaångest

Ta hand om dig själv

– Det är viktigt hitta en balans mellan studier och återhämtning för att må bra. Se till att sätta av tid för sociala aktiviteter, att röra på dig och äta bra.

Var ute i god tid

– Sitt inte sista kvällen och plugga, utan förbered dig väl. Med pauser i pluggandet mår man både bättre och får perspektiv till på uppgiften man arbetar med.

Det blir bättre

– Det kan ta lite tid innan man har lärt sig en studieteknik som fungerar. Man lär sig successivt vad som förväntas vid universitetsstudier och man kan också lära av sina misstag. Så småningom blir man tryggare.

klar

Artikellänk är kopierad

Gustaf Larsson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro