ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Psykologifabriken mixar psykologi med populärkultur

Sophie Lokko · 19 Mar 2013
Uppdaterad 19 Mar 2013

Foto: Kristofer Hedlund


klar

Artikellänk är kopierad

Med hjälp av teknik och populärkultur för Psykologifabriken psykologin bort från murriga terapirum, och rakt ner i din telefon. Säg hej till en ­modern Dr Phil i fickformat, vars skapare hellre refererar till Jay-Z än Freud.

Psykologen Hoa Ly, 29 år, öppnar dörren till en turkos hall mitt på Östermalm i Stockholm. Han bjuder på kaffe, visar runt i väldigt stora lokaler och slår sig sedan ner i soffan mitt i kontoret. På väggen intill har någon ritat en krona, med tre namn rankade under. Hoa Ly förklarar varför: - Det där är vår inspirationslista. Trea är Jay-Z, tvåa kommer Obama, och högst upp står Steve Jobs. Han är min allra största inspiration, då han har gjort tekniken till något som varje person kan använda. Med tekniken kan man göra enormt mycket, och i kombination med psykologi kan man göra ännu mer. 

Hoa har alltid siktat högt. Den inställningen gjorde att han under sina studier inte bara fixade en examen i ekonomi, utan utbildade sig till psykolog på samma gång. Hoa såg en potential i att använda psykologin han lärde sig i skolan till mer än bara klassisk terapi, och bestämde sig för att göra något mer av sina kunskaper. - Jag och tre kurskamrater startade Psykologifabriken med inställningen att göra psykologin mer tillgänglig och rolig för människor utanför den akademiska och terapeutiska världen. Vi visste inte hur eller vad vi skulle göra, snarare vad vi kunde göra. Vi var duktiga på att föreläsa och skriva, så vi började med det, förklarar han. Året var 2008, och Psykologifabrikens strategiska idé var att korsbefrukta psykologin med en helt annan värld för att skapa något större. För att få till de bästa texterna blandade de psykologi och journalistik, och för att göra inspirerande föreläsningar lät de psykologin och dj-världen vävas samman. Istället för att stå på en scen och bara prata utmanade Psykologifabriken föreläsare i föreläsningsbattles, där två talare fick stå på scenen samtidigt. Publiken fick stampa i golvet och jubla för psykologisnacket de gillade bäst, och genast hade Psykologifabriken skapat ett helt nytt sätt att sprida kunskap på. –Vi gjorde allt vi tyckte var roligt och la på en psykologitouch. En dag skulle vi utveckla en app för en stor reklambyrå och plötsligt gjorde vi psykologi i iPhoneformat. Det är där vårt fokus ligger nu. Om tio år kommer teknik och psykologi vara en självklar kombination, men någon måste ju avfyra startskottet, säger Hoa.

Och det är just startskottet som Psykologifabriken tagit ansvar för. Efter reklambyråns uppdrag skapade Hoa och hans kollegor en alldeles egen applikation, som hjälper människor och företag att må bättre. Appen Viary hjälper psykologers klienter och företagares anställda att utvecklas genom beteendeförändring som sedan utvärderas av en professionell psykolog – direkt i telefonen.  – Vi vill ändra på hur man jobbar med att utveckla människor. Att sitta i ett terapirum i 45 minuter och betala uppåt tusen kronor per besök är ett enormt slöseri med resurser, och blir därför en typ av behandling som är begränsad till ett fåtal människor. Psykologin måste och håller äntligen på att bli mer lättillgänglig, förklarar han. 

På frågan hur den äldre generationen psykologer tagit Psykologifabrikens tekniska tankebanor skrattar Hoa: – Psykologbranschen har tagit emot vårat angreppsätt förvånansvärt bra. Det är som om branschen har väntat på något sådant här. Vissa tycker att vi paketerar oss i för glada färger, men för oss är korsbefruktningen mellan psykologi, design, populärkultur och teknik otroligt viktigt. Det har gjort att vi har skapat en helt ny nisch i psykologvärlden.

klar

Artikellänk är kopierad

Sophie Lokko
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro