ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Rädd för att köra bil? Så övervinner du bilskräcken

Erik Backlund · 11 Jan 2018
Uppdaterad 11 Jan 2018
Att uppleva rädsla för att köra eller åka bil är en verklighet för många.

Att uppleva rädsla för att köra eller åka bil är en verklighet för många. Foto: IBL


Att sätta sig bakom ratten är för många lika med frihet, lugn och något roligt. Men det kan också vara precis tvärtom – en mardröm kantad av ångest och skräck. KBT-terapeuten Maria Farm menar att mycket går att göra själv för att överkomma ratträdslan.

klar

Artikellänk är kopierad

Att uppleva rädsla för att köra eller åka bil är en verklighet för många. Ofta som en del av ett större problem, där ångestkänslor, oro, grubblande och en låg självkänsla är vanliga besvär. Men det kan också vara ett enskilt trauma som ligger till grund för rädslan.

– En del fobier och rädslor kan kännas väldigt konstiga när du själv inte har dem, men att vara rädd för att åka eller köra bil är egentligen inte helt ologiskt. Det handlar om höga hastigheter, som vi människor inte kan röra oss i naturligt, och tyvärr är det ett faktum att människor omkommer i trafiken, säger KBT-terapeuten Maria Farm.

Med det sagt är det dock en rädsla som riskerar att begränsa den som lider av den i vardagen. Och då kan det vara läge att göra något åt det – för det går, menar Maria Farm.

– Det viktigaste är att inte lägga ribban för högt. Ta ett steg i taget och se varje framsteg som en vinst.Att börja med att ge sig ut på Essingeleden en fredag klockan 17 kommer inte att vara optimalt. Det skapar en negativ nyinlärning som bara tar dig längre ifrån målet.

– Börja lätt, till exempel genom att bara sitta i bilen en stund. Trappa sedan stegvis upp och ta dig ut på en lugn väg när det är bra väder och inte så mycket trafik. för att nästa gång köra på en lite mer trafikerad väg, säger Maria Farm.

Det kan även hjälpa att anförtro sig åt en nära vän.

– Som stöd är det dock viktigt att inte pusha med argument som ”larva dig inte nu, det här är inte farligt”, utan att snarare försöka förstå.

Hur går en KBT-behandling till?

– Först kartlägger jag och klienten rädslan tillsammans. I vilka situationer uppkommer känslorna? Är det en krock, att drabbas av panik eller något helt annat som personen är rädd för? Sedan pratar vi om ångest och oro och vad som händer i kroppen. En förståelse för mekanismerna kan hjälpa till att skapa sätt att hantera dem. Sedan börjar vi gradvis exponera för det som triggar rädslan och tar oss steg för steg vidare. Hur lång tid det tar är väldigt individuellt men det krävs ofta en handfull exponeringstillfällen.

Kan alla bli av med sin rädsla?

– När det gäller specifika fobier blir uppemot 85 procent av alla behandlade så pass förbättrade eller symtomfria att behandlingen anses lyckad, så ja det skulle jag säga.

klar

Artikellänk är kopierad

Erik Backlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro