ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ranelid: Jag är viktigare för Sveriges litteratur än Peter Englund

Johan Kellman Larsson · 5 Sep 2014
Uppdaterad 5 Sep 2014

Litteraturens Zlatan – Björn Ranelid – är aktuell med sin 33:e bok Kärleken och de sista människorna på jorden”. Wkd:s Johan Kellman Larsson tog en öl med den frispråkige författaren

klar

Artikellänk är kopierad

– För mig är det inte viktigt att vara rik, berömd eller märkvärdig, säger Björn Ranelid.
– För mig är det inte viktigt att vara rik, berömd eller märkvärdig, säger Björn Ranelid.Foto: Gustav Hugosson

Björn Ranelid vill träffas på Pelikan. Men när vi kommer till den traditionstyngda södermalmskrogen visar den sig ha begränsade öppettider (årstidsrelaterat). Vi får nöja oss med Axelas lummiga uteservering. ”Ställ nu inte en massa dumma frågor utan försök vara originell”, säger författaren magistralt och fortsätter: ”Min fru sa: ´Du får akta dig nu för han har ett speciellt sätt att skriva han Kellman.’” Skånepågen Ranelid. En slugger i finkostym. Redo att golva minsta invändning. Hans isblå blick: genomborrande. Men hjärtlig. Berätta om din nya, delvis självbiografiska bok? – Romanen gestaltar Stockholm som blivit bombad i samtiden. Hus och byggnader ligger i ruiner och endast Björn och hans barnbarn Ryder är kvar i familjen. Det är en apokalyps i ordets grekiska betydelse, en uppenbarelse. Hundratusentals människor är döda. Texten berör de fundamentala värdena: konsten, kärleken och det muntliga ordet. Du kan inte hitta något som skrivits i Sverige i år som är mer aktuellt. Det här är ingen Wallander eller Salander. Har du blivit en bättre författare med åren tycker du? – Det viktiga är att läsarna känner igen min stil. Tar du bort alla namn i jordens detektivromaner så vet du inte vem som skrivit dem. Du vet, jag har talat inför flest människor och gjort flest stora tv-program bland Sveriges författare. Jag har större publik än Camilla Läckberg, om man beaktar mig som talare och författare. Det är inte många som kan gå från att recensera Zlatans bok i televisionen, till att framträda på Idrottsgalan och sedan i Melodifestivalens final. Men för mig är det inte viktigt att vara rik, berömd eller märkvärdig. Utan att bidra så gott jag kan med mina förmågor. Läser du recensioner? – Jag är inte beroende av dem längre. Men visst kan jag läsa någon rad här och där. Problemet är att kritikerna läser mig genom ett raster som har att göra med min offentliga person. Och det gör också att jag inte blir behandlad som PO Enquist.

Du har varit inblandad i flera mediala storbråk. Tar det inte energi från ditt skrivande? – Nu ska du få ett hundraprocentigt ärligt svar: Jag har inte varit oberörd. Jag har tagit illa vid mig av lögner. Men jag låter det inte ockupera mig längre. Och jag har även fått 40 000 positiva brev, så det överväger. Det hade inte varit skönare att stå över vissa gräl? – För mig är det viktigt att visa vem jag är som människa. Och att inte vara falsk. Någon ringde mig och sa att Peter Englund uttryckt: ”Det bästa vore om Ranelid höll sig borta från skrivandet.” Då reagerar jag, eftersom det är löjligt, sjukt – tjänstefel. Han skulle avsättas på fem sekunder. Jag är viktigare för Sveriges litteratur än vad han är. Han har i brev erkänt för mig att han inte läst en enda av mina böcker. Det säger allt om honom som människa. Du refererar ofta till Zlatan. Finns det likheter mellan fotboll och skrivande? – Absolut! Eva Bonnier kallar mig för litteraturens Zlatan. Det går inte att förutsäga Zlatans cykelspark mot England. Och just det påminner om en författare som skriver metaforer. Där finns också en annan likhet: vi har båda fått slåss mot jantelagen.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Kellman Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro