ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Raseri mot pojke i Barbiereklam

Tomas Lundin · 19 Nov 2015
Uppdaterad 19 Nov 2015

Barbietillverkaren Mattel samarbetar med italienska modeskaparen Moschino, som har tagit fram en serie kläder i ministorlek.Men det är inte kläderna i sig som skapat uppmärksamhet

klar

Artikellänk är kopierad

Pojkar som leker med dockor brukar i sig kunna skapa kontroverser – men det som skapat en Twitterstorm är att pojken ska förstärka stereotyper om homosexuella män, rapporterar .Daily Dot

”So fierce!”, säger pojken om en handväska i en passage. Det verkar vara en blinkning till ”Project Runway” -vinnaren Christian Siriano. Men snarare än att se det som en hyllning ser många det som en lat sterotypisering av homosexuella.► LÄS MER: Nu slipper Barbie gå runt i högklackat

En av de som reagerat är Daily Dot-krönikören Nico Lang. Han menar att tillverkaren själv förstärker fördomen om att du måste vara en ”fjollig” kille för att leka med Barbie. 

”Att leka med dockor som korsar könsgränserna har ingenting med sexuell preferens att göra. Att leka med identitet och fantasi är precis vad barn gör. Det är därför det kallas ’lek’”, skriver han.

Mattel har i årtionden fått kritik för att cementera könsroller med sina dockor och försäljningen av Barbiedockor rasar.

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro