Recension: Kono (Iphone)

Kono

Kono

Kono
Kono
Betyg: 2
Betyg: 2

I frågesportsuniversum har Nationalencyklopedin stora förutsättningar att dominera. Visserligen är kunskap tillräckligt lättillgängligt i dag för att vem som helst ska kunna skapa en utmanande tipsrunda, men NE har ändå ganska mycket pondus.

Jag och min vän Peter (kanske framförallt Peter) är för tillfället insnöade på spelet ”Frågefeud”, där taktik och strategi är en stor del av utmaningen. Där kan du inför en fråga välja om du vill tävla om extra poäng, och då samtidigt riskera skänka poäng till din motståndare vid fel svar. Eller så kan du satsa helt på att ge minuspoäng till motståndaren – utan risk att förlora, men också utan chans att vinna, egna poäng.

NE:s nylanserade frågeapp ”Kono” saknar helt den här typen av taktiska val.

Här svarar både du och din motståndare rakt upp och ner på 10 frågor. Ju snabbare du svarar rätt, desto högre poäng får du. Flest poäng vinner. Det är enkelt, och just därför bra. Frågorna är av högre kvalitet än i ”Frågefeud” där du ibland kan mötas av helt absurda påståenden.

MEN.

Men. Appen fungerar inte bra. Det är långa laddtider inför varje fråga. Ibland hänger sig spelet med felmeddelande över skärmen. Och får du ett felmeddelande mitt i en fråga, så kan du dessutom i vissa lägen ladda om frågan och svara IGEN! Eftersom spelet går på tid blir det extrem orättvist när någon får svara på samma fråga en extra gång och då kan kolla svaret. Det är vansinne.

Att ”Kono” är mycket snyggare än ”Frågefeud” blir ett mindre plus när laddningstiderna är så långa. Ett större plus är möjligheten att spela mot sig själv. Ett annat plus är möjligheten att läsa på om det rätta svaret direkt efter frågan. Men alla plus utraderas av att spelet ibland hänger sig mitt i en fråga, så att du får svara igen – med extra betänketid. Innan NE åtgärdar det problemet kan betyget inte bli mer än godkänt.

Plus: Att du kan spela mot dig själv.

Minus: Att appen kraschar och laddar alldeles för långsamt.

Betyg: