Recension: Men in Black 3

Elin Larsson · 24 Maj 2012
Uppdaterad 24 Maj 2012

Men in black III” är inget mästerverk, men Elin Larsson är ändå nöjd att filmen inte låtsas vara något den inte är och hon gillar många av skådespelarna. Men fler filmer om agenterna i svart behövs inte.

H mm. Såg jag inte den här filmen för ett par veckor sedan? Nej förlåt. Det var visst ”Dark shadows”. Ja, ingen är mer överraskad än jag över att ”Men in black III” osannolikt nog är aningen bättre än Tim Burtons (som för övrigt syns i ungefär en nanosekund i den här filmen, liksom Lady Gaga och Justin Bieber) senaste. Men jämförelsen, och det var den jag ville åt, är inte så långsökt. Båda filmerna innehåller tidsresor i någon form, en dramatiskt lagd psykopatskurk, övernaturliga varelser, samt draperar sig i populärkulturella referenser. Skillnaden är att ”Men in black III” känns mer ärlig i sitt uppsåt. Den låtsas inte vara något den inte är.

Varken ”Men in black” (1997) eller uppföljaren (2002) var några filmhistoriska storverk, kassasuccéer eller ej. Men skaparen Barry Sonnenfeld har anammat en befriande lättsam hållning till den här tredje delen i serien, där agent J (Will Smith) ska hindra K (Tommy Lee Jones) från att dödas av en rymdskurk (”Flight of the Conchords” Jemaine Clement) år 1969, och på köpet rädda jorden från rymdinvasion och undergång.

Med tydlig inspiration från ”Tillbaka till framtiden” styr Sonnenfeld mot en mer relationsfokuserad berättelse än i föregångarna – det blir mer snubbar i svart än färgglada utomjordingar den här gången. Skönt, men samtidigt lite träigt. ”Men in black” och ”Men in black 2” tävlade visserligen inte i humorligans division 1, men åtminstone första filmen var rätt roande i all sin gemytliga good alien cop/bad alien cop-anda.

Stundvis rapp dialog, en rad bekanta nunor (Bill Hader, Michael Stuhlbarg, Joseph R Gannascoli) samt en lysande Josh Brolin – som är så exakt i sin yngre version av K/Tommy Lee Jones att man ryser – räcker dock inte för att lyfta ”Men in black III” in i 10-talet. Se den i stället som en i sammanhanget värdig avslutning (hoppas!) på en franchise som hade gjort sig bäst som  en enda film.

Elin Larsson