Recension: Stålmannen flyger inte

metro · 27 Jun 2013
Uppdaterad 27 Jun 2013
Recension: Stålmannen flyger inte

Recension: Stålmannen flyger inte

Det börjar med en födsel på den dödsdömda planeten Krypton, vars kärna är på väg att kollapsa. Men bebisens föräldrar, Jor-El (Russell Crowe) och Lara Lor-Van (Ayelet Zurer), hinner skicka sin nye son till jorden där han tas om hand av ett barnlöst farmarpar (Kevin Costner och Diane Lane). Vi får i flashbacks glimtar från hans uppväxt som outsider, förvirrad av sina superkrafter, samtidigt som vi ser den vuxne Clark Kent (Henry Cavill) flacka runt och försöka hitta sig själv. Han har ännu inte blivit Stålmannen, men räddar i hemlighet jobbarna på en brinnande oljerigg. Så småningom dyker dock dräkten och capen upp, liksom journalisten Louise Lane (Amy Adams). Hon blir den sammetsögde utomjordingens förtrogne och – till skillnad från i tidigare filmer – snabbt invigd i hans dubbla identiteter.

Naturligtvis får vi även en skurk, General Zod (Michael Shannon) från Krypton, med ondskefulla planer för såväl Stålmannen, som hela mänskligheten.

Direkt i anslaget signaleras ambitioner åt helt andra håll än tidigare filmatiseringar, särskilt de med Christopher Reeve från 1970- och 80-talet. Färgerna är dovt murriga, historien mollstämd, actionscenerna tungt metalliska och humorn närmast obefintlig.

Zach Snyder (”300”) har regisserat men det känns ännu mer som producenten (och medförfattaren) Christopher Nolans film. Den svärta och tyngd han gav sin Batman-trilogi passar dock betydligt sämre för Stålmannen, vars charm förut har varit distanserande humor, medveten fyrkantighet och småcorny romantik. Sånt kräver lätt handlag. Här får vi i stället pompösa Russell Crowe-monologer, svulstig Hans Zimmer-musik, gravallvarliga grubblerier och ett oändligt antal actionscener vars digitala framtoning effektivt dämpar spänningen. Betygsettan är till slut ytterst nära.

Michael Shannon som General Zod.
Michael Shannon som General Zod.
”Den klassiska Stålmannencharmen lyser, liksom humorn, med sin frånvaro i denna murriga och mollstämda filmatisering.”