ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Recension: The Host

Elin Larsson · 27 Mar 2013
Uppdaterad 28 Mar 2013
Jake Abel och Saoirse Ronan har fått den tvivelaktiga äran att spela i ”The host”. En film som helt saknar poäng, enligt Wkd:s filmrecensent Elin Larsson.  

Jake Abel och Saoirse Ronan har fått den tvivelaktiga äran att spela i ”The host”. En film som helt saknar poäng, enligt Wkd:s filmrecensent Elin Larsson.   Foto: LMK/noble


Twilight”-författaren Stephanie Meyers bok ”Genom dina ögon” har blivit film. Men ”The host” är ofattbart mycket sämre än Meyers ”Twilight”-historia. Den saknar till exempel helt poäng.

klar

Artikellänk är kopierad

Jag drog en lättnadens suck när ”Breaking dawn – part 2”, den filmade ’Twilight’-sagans sista del, till slut landade på bio. Äntligen var det över. Hollywood hade fattat att det gick att göra blockbusterfilmer med kvinnor i centrum. Nu kunde vi lägga pro-life-propagandan och de biologistiska undertonerna i Stephenie Meyers verk bakom oss.

Tyvärr gillar Hollywood också att återskapa succéer på beprövade koncept, vilket torde vara anledningen till att Meyers bok ”Genom dina ögon” (’The host’) nu blivit film, fast den i princip är en ny ”Twilight”, bara ofattbart mycket sämre.

Här utspelar sig handlingen i en närstående framtid där jorden invaderats av utomjordingar som tar över människornas kroppar i syfte (tror jag) att sträva efter den ultimata utvecklingen (vilken tydligen omfattar silverlackerade fordon och vita polyesterkläder). En av dem som protesterar är rebellen Melanie Stryder (Saoirse Ronan), vars kropp blir ”värd” åt en utomjording som får i uppdrag att lokalisera rebellernas fäste via kvinnans minnen. Melanies själ vägrar dock släppa taget, vilket leder till en påfrestande dragkamp – för henne, hennes två uppvaktare, och för oss åskådare.

Det går inte att gå in på alla enskilda detaljer som gör ”The host” usel, men tidigare nämnda Meyer-drag återkommer. Med råge. Ett tydligare problem är att filmen saknar poäng. Här finns inget viktigt budskap, inga meningsfulla lektioner att lära av.

Om utomjordingarna bara kunde ha CGI-pimpats med otäcka utseenden eller getts destruktiva krafter, för spänningens skull. Men icke. Filmens obehagligaste scen, tämligen blodfattig, består i ett kollektivt självmord där två killar frontalkrockar med ett betongblock.

klar

Artikellänk är kopierad

Elin Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro