Recension: Whale Trail

Aron · 21 Okt 2011
Uppdaterad 21 Okt 2011
Whale Trail

Whale Trail

“Whale Trail” kan nog enklast beskrivas som “Tiny Wings” möter “Pac-Man”. Tiny Wings är ett annat Iphone-spel som länge toppade försäljningslistan och som är en av mina personliga favoriter. Pac-Man behöver ingen närmare presentation.

Whale Trail släpptes i App Store i går men jag har själv testat det sedan någon vecka tillbaka. Svensk-engelska Ustwo har utvecklat spelet som till en början känns väldigt mycket som en rip-off på just Tiny Wings. Den lilla fågeln i föregångaren har här bara byts mot en liten val. Genom att ömsom trycka på skärmen och ömsom släppa taget ger du den lilla valen antingen mer skjuts så att den stiger, eller mindre fart så att den dyker, precis som i Tiny Wings.

I stället för mynt samlar du här små färgglada bollar som fungerar som bränsle för valen. Men ungefär här slutar väl egentligen likheterna. Ett antal finesser skiljer spelen åt. Precis som i Tiny Wings kan du i Whale Trail uppnå ett sorts superläge, här kallat “Frenzy” (i Tiny Wings kallas motsvarigheten “Fever”). Men skillnaden är att du i Frenzy-läget kan attackera och äta de moln som i vanliga fall skadar dig. Här kommer alltså Pac-Man in i bilden, om du byter moln mot spöken.

Du når Frenzy-läget genom att samla stjärnor och precis som i Tiny Wings finns det olika uppdrag, eller “achievements” som det gäller att klara av. En del av enkelheten i Tiny Wings går förlorad, och det är synd. Jag förstår hur spelutvecklarens avsikt troligtvis är att ta ett populärt spel och finslipa det, eller lägga till detaljer som man tycker har saknats i originalet.

Tanken är god men Tiny Wings är nästintill perfekt i sitt utförande och den här typen av finslipningar kan egentligen bara försämra spelupplevelsen. Trots det finns det en stor charm i Whale Trail. Den beror nog till stor del på den upplyftande och varierande grafiken. Tiny Wings enda brist är att det blir rätt monotont. Whale Trail bjuder i stället på mycket färg och små glada och sura karaktärer som försöker att både hjälpa och stjälpa dig.

Eftersom Tiny Wings är ett av mina favoritspel och eftersom Whale Trail säljs för blygsamma sju kronor kan jag inte göra annat än att rekommendera spelet.

Aron