ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Red one – Hollywoods senaste stjärnskott

Aron Andersson · 17 Sep 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Erik Nordlund, B-fotograf,  Erik Persson, A-fotograf och regissören Therese Ahlbeck i full gång med filmen ”Janna och Liv”. De är bland de första i Sverige som använder sig av Red One.   

Erik Nordlund, B-fotograf,  Erik Persson, A-fotograf och regissören Therese Ahlbeck i full gång med filmen ”Janna och Liv”. De är bland de första i Sverige som använder sig av Red One.    Foto: Stig Almqvist


klar

Artikellänk är kopierad

FILMKAMERA. Red One är den digitala filmkameran som tar filmvärlden med storm. Efter att giganter som Peter Jackson gjort tummen upp vill alla testa kameran som ska kunna ersätta den analoga filmen på allvar.– Vi känner oss som pionjärer. Det är så många som är nyfikna och vill vara med och se vad vi kan göra. Så det känns lite som en revolution, säger Therese Ahl­beck. Hon filmar just nu sin slutproduktion ”Janna och Liv” på regissörsutbildningen vid Dramatiska institutet med Red One.Kameran är utvecklad i USA av Jim Jannard, som ville ta fram ett riktigt digitalt alternativ till filmkameran. De miljoner han tjänat på glasögonmärket Oakley investerade han i allehanda forskare som fick hjälpa till att utveckla en kamera från grunden.Det tog inte lång tid innan etablerade filmskapare ville prova den, och först ut blev Peter Jackson som filmade en kort reklamfilm för kameran. Nu börjar den sprida sig även till Sverige och för tillfället filmas bland andra ”Prinsessa” av Teresa Fabik, ”Örnjägarens son” av René Bo Hansen och senaste omgången Wallanderfilmer med kameran.

Den första svenska långfilm som filmats med Red One har premiär i december, ”Lasse-Majas Detektivbyrå – kameleontens hämnd”.

Dessutom använder alltså avgångseleverna på Dramatiska institutet kameran för sin slutproduktion.– Vi valde den framför allt för att vi inte hade råd att filma på film, så fick vi chansen att testa den här nya kameran, säger Erik Persson som är A-fotograf och avslutar sin utbildning i och med filmen.– Jag har filmat med en del andra hd-kameror och de är bra men jag gillar Red för på film har du vissa tillbehör du är van vid som brukar vara svåra att få på digitalkameror. Men med Red funkar det bara.Just likheten med film är det som gjort att många fått upp ögonen för Red One. Digitalkameror har använts förut inom svensk film men fick aldrig något riktigt genomslag.– När hd kom för några år sedan spelades hälften av Sveriges långfilmer in digitalt som mest.

Men alla gick tillbaka till film sedan, säger Jesper Holmström. Han jobbar på Dagsljus som hyr ut filmutrustning, bland annat merparten av de Red-kameror som an­vänds i Sverige i dag. – Nu står det mellan att filma på 35 mm eller på Red, det är nog första gången jag hör det. När vi använde hd-kamerorna handlade det om att filma på 16 mm eller hd.Fortfarande finns det dock skeptiker, mycket på grund av det förhållandevis väldigt låga priset. Enligt Jesper Holmström kan det bero på att industrin väntar på en proffsversion, kanske nästa års Red, som fått namnet Epic. Analog film är även ett format som är svårt att få inbitna cineaster att helt glömma.– Jag tror och hoppas att film kommer att leva kvar länge till, det är något helt annat. Det finns en annan känsla och är organiskt, säger Erik Persson.

Att Red kommer att fortsätta leva vid sidan av vanlig film, råder det dock ingen tvekan om, och svenska filmmakare ser ut att vara lika frälsta som Peter Jackson.– Jag älskar Red. Jag och Erik satt bara och gapade under testfilmningarna för man kunde se minsta grässtrå. Då fick vi en känsla för vad man kan göra, säger Therese Ahlbeck.

Peter Jacksons film ”Crossing The Line” är filmad med Red One.
Peter Jacksons film ”Crossing The Line” är filmad med Red One.
Henrik Georgsson
Henrik Georgsson
Hynek Pallas.
Hynek Pallas.

Röster om Red One

Henrik Georgsson, för ”Lasse-Majas Detektivbyrå – Kameleontens hämnd”•• Vad tycker du om Red One?– Det känns som ett stort steg mot riktig filmkänsla. Nu är det verkligen nära, om inte redan där.

•• Hur var den att använda?– Kameran vi använde hade en del barnsjukdomar och du får känslan av att de satte i gång innan det var helt klart på något sätt. Men det är fantastiskt att du kan dra in filerna i da­torn direkt och sitta och ljussätta scenerna tio minuter senare.

•• Vill du använda den igen?– Det tror jag. Det känns som ett alternativ till 35 mm. Det är spännande att fotografer kan ha sin egen kamera till ett hyfsat överkomligt pris.

•• Vad tycker du om Red One?– Nu har jag inte sett ”Guerrilla” ännu som är filmad på Red där det sägs att bilden ska vara väldigt lik film. Förr eller senare kommer det ju att gå att härma.

•• Blir det någon skillnad?– Det man kan se är att filmspråket ändras. Vissa utnyttjar digitalkamerorna till att göra längre tagningar. Självfallet betyder det något när du inte begränsas av längden på filmrullarna.

•• Är Red One kameran som driver utvecklingen framåt?– Förmodligen kommer utvecklingen att göra att allt blir digitalt. Denna industri styrs av ett fåtal stora bolag och det är deras beslut som blir rådande.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro