ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Reflexen är en billig livförsäkring – även i upplyst stadsmiljö

Linda Fritiofsson · 1 Dec 2018
Uppdaterad 1 Dec 2018
Reflexer syns bäst i rörelse, och det är bra om de sitter lågt på kroppen för att bättre synas för bilar med halvljus.

Reflexer syns bäst i rörelse, och det är bra om de sitter lågt på kroppen för att bättre synas för bilar med halvljus. Foto: TT


Under de mörka månaderna sker allt fler trafikolyckor med fotgängare. Att bära reflex är viktigt för att minska risken – och det gäller förutom på mörka landsvägar framför allt i den mer upplysta stadsmiljön.

klar

Artikellänk är kopierad

40 procent av alla trafikolyckor i Sverige varje år där gående är inblandade inträffar när det är mörkt. De flesta har nog sedan barnsben hört att det är viktigt att bära reflex för att synas i mörkret. Marie Nordén, generalsekreterare på Nationalföreningen för trafiksäker­hetens främjande (NTF), påminner oss om varför det är så viktigt.

– Genom att bära reflex syns du bättre och risken för att råka ut för en olycka minskar betydligt. Om du har mörka kläder upptäcker en bil med halvljus dig på 20 till 30 meters avstånd och om du har ljusa kläder syns du från 60 meter. Om du däremot bär reflex ser bilen dig redan på 125 meters avstånd, säger hon.

När man rör sig i trafiken är det viktigt att man syns från alla håll, berättar Marie Nordén.

– Reflexer syns som bäst när de är i rörelse, så därför är det bra att ha en hängande i ett snöre. Man ska också placera reflexer runt armar och ben, och det är bra om de sitter lågt ner på kroppen eftersom du då syns bättre när bilen har halvljuset på. På små barn syns reflexer väldigt bra just eftersom de ofta är i hela halvljusets ljusområde. Reflexväst är också bra men då bör man komplettera med reflexband kring armar och ben.

”Viktigare att bära reflex i stadstrafik”

Enligt en undersökning från försäkringsbolaget If är norrbottningar bäst på att bära reflex – och stockholmare sämst.

Är det lika viktigt att bära reflex i stadsmiljö där det redan är ganska upplyst?

– Det är faktiskt ännu viktigare att bära reflex i stadstrafik, trots neonskyltar och gatlyktor. De flesta olyckor med gående sker just i områden med gatubelysning, säger hon och fortsätter:

– Det är viktigt att bilisterna sänker farten och är extra uppmärksamma när det är mörkt ute, särskilti tätort där många fotgängare och cyklister rör sig. Skulle fler följa hastighetsgränserna så skulle skador minska och liv räddas.

pil
40–50 dödliga olyckor varje år

Flest trafikolyckor med fotgängare sker där gatu­belysningen är tänd.

Varje år omkommer 40 till 50 personer som gående i trafiken då ett motorfordon är inblandat. Det innebär att var femte som omkommer i trafiken gör det som gående.

Källa: Trafikverket

klar

Artikellänk är kopierad

Linda Fritiofsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro