ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Regeringen vill ändra de svenska tv-reklamreglerna

Stockholm TT · 19 Feb 2007
Uppdaterad 18 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

De flesta kommersiella tv-bolag i Europa har i dag en maxgräns för reklam på 15 procent per dygn och högst 12 minuter per timme och det är också gränserna i det kommande EU-direktivet. I Sverige tillåter lagstiftningen dock högst 10 procent reklam per dygn och högst 10 minuter per timme, vilket har fått TV 4 att protestera högljutt i flera år.

I en debattartikel i branschtidningen Resumé skriver kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth att regeringen nu vill EU-anpassa de svenska reglerna. De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 februari nästa år.

Hon påpekar att de nuvarande reglerna snedvrider konkurrensen och uppmuntrar tv-bolag som vänder sig till en svensk publik att etablera sig utomlands. Det i sin tur gör det svårare att upprätthålla de svenska reglerna mot alkohol- och barnreklam som inte påverkas av regeringens förslag.

Regeringen vill också slopa dagens maxgränser för radioreklam helt och hållet. Lena Adelsohn Liljeroth skriver i debattartikeln att hon är medveten om att enbart detta inte löser den kommersiella radions problem. Koncessionsavgifterna, kravet på lokalt innehåll och sändningstillstånden är exempel på frågor hon tänker återkomma till.

I artikeln berör kulturministern frågan om den nya public service-utredning vars direktiv nu utarbetas på kulturdepartementet. Utgångspunkten är att samtliga allianspartier värnar om public service, enligt Lena Adelsohn Liljeroth. "Att värna något får dock inte betyda att det är förbjudet att diskutera och belysa verksamheten", skriver hon.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro