ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Regeringens utredning om biobränsle döms ut: "Vi måste flyga mindre"

Anton Gustafsson · 7 Mar 2019
Uppdaterad 7 Mar 2019
Utredningen som Maria Wetterstrand lämnade över till Isabella Lövin får kritik från forskarhåll.

Utredningen som Maria Wetterstrand lämnade över till Isabella Lövin får kritik från forskarhåll. Foto: TT


Biobränsle är vägen att gå för att få ner flygens utsläpp, enligt regeringen nya utredning. Men nu får den kritik från forskarhåll. "En förenkling att tro att vi kan fortsätta med den här livsstilen bara vi byter till biobränsle", säger David Van der Spoel, professor i biologi.

klar

Artikellänk är kopierad

Regeringens utredning, som leddes av det förra språkröret för Miljöpartiet Maria Wetterstrand, presenterades i måndags och vill tvinga flygbolagen att blanda in biodrivmedel i flygbränslet. Biodrivmedlet tillverkas av restprodukter från skogen och väntas därmed minska flygets påverkan på klimatet, enligt utredningens resultat.

David Van der Spoel är professor i biologi vid Uppsala universitet och talesperson i föreningen ”Skydda skogen”. Han tycker inte att utredningen håller.

– Det är en väldig förenkling att tro att vi kan fortsätta med den här livsstilen bara vi byter till biobränsle. Om syftet är att lösa klimatkrisen måste vi köra mindre bil och flyga mindre, det är den enda lösningen, säger han.

David Van der Spoel, professor i biologi vid Uppsala universitet. Bild: Uppsala universitet
David Van der Spoel, professor i biologi vid Uppsala universitet. Bild: Uppsala universitet

David Van der Spoel anser att den svenska skogen inte räcker till för att tillverka biodrivmedel.

– Skogen är redan hårt pressad av stora avverkningar. Vi använder redan skogen för att tillverka papper, virke och andra träprodukter. Det skulle vi behöva sluta med för att komma upp i den mängd biodrivmedel som skulle behövas, säger han.

Det finns alternativ till både papper och byggmaterial, skulle Sveriges skog räcka till biobränsle om man slutade tillverka de sakerna? 

– I teorin ja. Men då skulle man behöva plantera skog där vi i dag odlar mat, så då skulle vi inte ha något lantbruk kvar. Flygandet är ett globalt problem, världens skog skulle inte räcka för att tillverka biobränsle om vi fortsätter flyga som i dag, säger David Van der Spoel.

Att använda sig av biodrivmedel kan också vara direkt kontraproduktivt, menar David Van der Spoel.

– Skogen binder kol så att den inte tar sig upp i atmosfären, att hugga ner skog frigör massor med koldioxid. Biobränslen kan också ha en högre klimatpåverkan än fossila bränslen på grund av ett lägre energiinnehåll än olja och kol. Mer koldioxid släpps därför ut per energienhet. För att inte tala om miljöproblem som förlusten av biologisk mångfald i och med skogens försvinnande, säger han.

År 2030 ska 30 procent av bränslet som det svenska flyget använder vara biobränslet enligt utredningen.
År 2030 ska 30 procent av bränslet som det svenska flyget använder vara biobränslet enligt utredningen.

Varför tror du att politikerna satsar så mycket på biobränsle? 

– Man blir inte populär om man säger att vi måste sluta flyga i dag. Men som politiker måste man vara modig ibland, och det hoppas jag att någon är snart om vi ska lösa klimatkrisen, säger David van del Spoel.

Utredningens förslag måste godkännas i Riksdagen innan det kan börja gälla.

pil
Det här kom utredningen fram till

Utredningen föreslår att flyg som tankas i Sverige ska innehålla mer biobränsle. Från 2021 ska en procent av det som flygplanen tankar vara biobränsle. Mängden biobränsle ska successivt öka så att den 2025 utgör fem procent av bränslet, och 2030 ska mängden ligga på 30 procent, enligt förslaget.

Källa: Källa: Regeringen.se

klar

Artikellänk är kopierad

Anton Gustafsson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro