ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Regidebut – Rik på klichéer

Elin Larsson · 21 Okt 2011
Uppdaterad 20 Okt 2011
Mikael Persbrandt kör ihjäl ett barns mamma spelad av Iben Hjelje.

Mikael Persbrandt kör ihjäl ett barns mamma spelad av Iben Hjelje. Foto: Nordisk film


Stockholm Östra” är Kaijser da Silvas regidebut som ska ha tagit ett decennium att göra. Ambitionen och talangen finns, menar Elin Larsson, men klichéerna är alldeles för många.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Nordisk film
Foto: Nordisk film

Det har enligt uppgift tagit Simon Kaijser da Silva drygt ett decennium att få till ”Stockholm Östra”. Det är lång tid för en långfilmsdebut som i slutänden svajar rejält. Filmen tar avstamp i en tragedi. Några hundradelars ouppmärksam bilkörning, och en stor portion otur, och Johan (Mikael Persbrandt) har kört ihjäl ett barn. På sjukhuset får han syn barnets mamma, Anna (Iben Hjelje). Han blir tagen. Något år senare möts möts de av en slump på Roslagsbanans Östra station i Stockholm. Johans vetskap om sorgen han orsakat, och Annas desperata längtan att fylla tomrummet efter dotterns död, utgör två skeva pusselbitar i den relation som sedan utvecklas. Den här premissen, hur osannolik den än ter sig, hade kunnat fungera, vore det inte för att ”Stockholm Östra” dessutom innehåller ett flertal klichéer som det är svårt att ha överseende med. Här finns en onödig berättarröst, här finns övre medelklassmänniskor som lever själlösa liv i tegelvillor inredda i brunt och grönt med trendriktiga funkisdetaljer, här dansas det till ”sexig” salsa när man vill släppa loss, och så vidare. Allt detta skildrat rätt distanslöst. Ett annat problem är att man gått så hårt fram med saxen att det stundvis känns som om avgörande delar av handlingen saknas. Persbrandt och Hjelje är bra i huvudrollerna (men man vet att båda är förmögna till mer), och Liv Mjönes och Henrik Norlén glänser i sina respektive biroller som försmådda partners till det nya kärleksparet. Andra skådespelare passerar mest revy. Här finns ambition och talang, men sorge- och skuldtemat, som är det mest intressanta i filmen, hamnar tyvärr i skymundan ganska snabbt. Betygstrean är, med andra ord, smått svajig den med.

klar

Artikellänk är kopierad

Elin Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro