ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Reklam du inte kan fly

Johanna Ohlson · 10 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Är du en av alla dem som byter kanal för att komma undan reklamen? Snart kanske det inte hjälper. Ny teknik testas just nu med att lägga in reklamloggor på tomma ytor mitt under pågående program.I Storbritannien och USA är det redan vanligt. Till Sverige har det precis kommit. Både Aftonbladet.se och Kanal 5 använder sig av det nya sättet att visa reklam på i sin webb-tv. Tekniken kallas overlay och bygger på att man med hjälp av datorer hittar ytor i programmet där inget händer, till exempel en blå himmel eller en tom vägg bakom en skådespelare. Där placerar man en logga eller en klickbar ruta som fungerar för att avbryta programmet och se en reklamfilm. Utvecklingen av tekniken har tagit fart eftersom så många idag väljer bort den konventionella reklamen i reklampauserna. Även TV3 håller dörrarna öppna för den nya tekniken.– Vi tittar alltid på nya sätt att ge våra kunder så kreativa möjligheter som möjligt. Men just i det här fallet har vi inga specifika planer än, säger Per Lorentz, informationschef på MTG Sverige.

klar

Artikellänk är kopierad

Johanna Ohlson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro