ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Reklam för ridbyxor fälls – framställer kvinna som sexobjekt

Fredrik Tideman · 1 Jul 2014
Uppdaterad 1 Jul 2014
Den här annonsen fälls av reklamombudsmannen.

Den här annonsen fälls av reklamombudsmannen.


En svensk webshop för hästsport fälls för en sexistisk reklambild. På bilden syns en kvinna böja sig fram, vänd bort från kameran, med ett par ridbyxor på sig. Reklamombudsmannen bedömer att den är könsdiskriminerande.

klar

Artikellänk är kopierad

Det är ridbyxor från ett tyskt märke som marknadsförs med bilden som nu fälls av Reklamombudsmannen.

Den kvinnliga modellen på bilden står i stadsmiljö och posar med byxorna på sig. Personen som har anmält reklamen skriver att varken pose eller kontext har något med ridsport att göra, och att bilden är kvinnoförnedrande.

Reklamombudsmannen, Elisabeth Trotzig, slår fast att reklamen är könsdiskriminerande.

"Reklamombudsmannen finner att kvinnan visserligen är klädd i de marknadsföra ridbyxorna men att hon genom sin pose och den vinkel bilden är tagen framställs som ett rent sexobjekt. Detta har ingen koppling till den marknadsförda produkten ridbyxor och är kränkande för kvinnor i allmänhet", skriver hon i sin bedömning.

klar

Artikellänk är kopierad

Fredrik Tideman
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro