ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Reklam kan få folk att överge Netflix – men enligt experter har reklamen redan smugits in

Jesper Lindqvist · 9 Jul 2019
Uppdaterad 9 Jul 2019
Produktplacering är något Netflix har hållit på med under en längre tid.

Foto: Unsplash


En ny undersökning visar att 23 procent av användarna skulle lämna Netflix om företaget började föra in reklam i streamingtjänsten. Streamingexperten Jonas Rydholm Birmé menar att införandet av rena annonser är osannolikt, men att reklam i viss utsträckning redan har implementerats. "I flera av sina produktioner har Netflix samarbetat med företag kring produktplacering", säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

pil
I korthet

Vad: Netflix kan förlora var fjärde användare.

Vem: Streamingtjänsten Netflix.

Var: Det gäller användare över hela världen

Hur: Genom att börja föra in reklam och annonser.

När: Ännu oklart.

Varför: En undersökning från Hub Entertainment Research visar att 23 procent av tjänstens användare kan överge Netflix om de börjar med reklam.

Mer än hälften av alla svenskar tittar på Netflix enligt en undersökning från Internetstiftelsen som grundar sig i svenskarnas internetvanor under fjolåret.

Men nu visar en ny undersökning från Hub Entertainment Research att många av dem säkerligen skulle försvinna om streamingtjänsten började införa reklam. 23 procent av de som svarat på undersökningen menar att de sannolikt skulle säga upp sina abonnemang på Netflix om reklam och annonser blev verklighet.

LÄS MER
Här är de bästa romantiska komedierna på Netflix 2019

Experten Jonas Rydholm Birmé, som bland annat ligger bakom "Streamingpodden", menar dock att sannolikheten att Netflix skulle införa reklam är låg.

– Problematiken ligger i att deras ingångsvärde är att man betalar en relativt låg summa, slipper reklam och kan titta hur mycket, och när, man vill. Det blir svårt att kombinera det med att införa reklam. I så fall måste man ta ett steg tillbaka, göra tjänsten gratis och sedan erbjuda en premiumversion utan reklam, ungefär som Spotify, säger han.

"Konkurrensen hårdnar"

På många sätt skiljer sig dock Netflix från andra aktörer på marknaden som skulle kunna vara öppna för att införa reklam genom sina tjänster.

LÄS MER
Här är de 20 bästa dokumentärerna på Netflix 2019

Jonas Rydholm Birmé nämner bland annat Netflix stora andel av marknaden, och frågar sig om de verkligen skulle behöva reklam.

– De producerar förvisso väldigt mycket eget material, men prioriteras å andra sidan väldigt högt, inte minst bland deras svenska användare. Jag tror det finns andra, lokala, aktörer på marknaden som skulle vara mer öppna för att införa reklam och på så sätt öka sina intäkter, säger han och fortsätter.

– Med det sagt ska man komma ihåg att konkurrensen hårdnar nu när Disney försöker ta sig in på den här marknaden. De har enorma resurser som de plöjer ner i storproduktion efter storproduktion, och en sådan utveckling skulle förstås kunna få Netflix att tänka om.

Jonas Rydholm Birmé, streamingexpert.

Mer produktplacering att vänta

Faktum är att Netflix till viss del redan har börjat införa reklaminslag i sina produktioner, men på ett annat sätt än vad användarna är vana vid.

I flera filmer och serier samarbetar man med företag om produktplacering – man låter alltså företagens produkter synas tydligt vilket ger dem exponering. Tidigare rapporter har vittnat om att en sådan placering kan inbringa mellan 500 000 och fem miljoner kronor till streamingjätten.

LÄS MER
Skådespelarna i Netflix-serien Störst av allt”: ”Är inte bara en ungdomsserie”

Jonas Rydholm Birmé spår att det är ett fenomen som användarna kan få se mer av framöver.

– Detta kan även bli lokalt anpassat, genom att man till exempel får syn på muggar från Espresso House i serier som är populära i Norden. Men man lär nog passa sig för att införa avbrott i tittandet, det skulle försämra användarupplevelsen och gå emot företagets grundidé – att man får titta på sina egna villkor. Det gäller även om man skulle införa en premiumversion utan reklam, användarna skulle vända sig emot konceptet och Netflix är inte i behov av sådana förändringar eftersom man har en såpass stor del av marknaden, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro