ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Reklamaffischer i 3D kan pryda stortavlor

Aron Andersson · 5 Maj 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011

Foto: Realeyes


klar

Artikellänk är kopierad

Snart kommer reklamen som verkligen sticker i ögonen. Med nya annonstavlor ser det ut som att föremålen hoppar ut mot dig.I den klassiska filmen "Tillbaka till framtiden 2" besöker huvudkaraktären Marty McFly framtiden, där han nästan blir uppäten av en animerad haj som hoppar ut ur en reklamaffisch. Ny teknik försöker efterskapa en liknande effekt.Föremålen på 3 D-affischerna är dock inte lika rörliga som hajen i filmen ännu, men de ser åtminstone ut att sticka ut från väggen där de sätts upp.På Fraunhofer Institute i Freiburg i Tyskland har forskare utvecklat tekniken som kan göra reklamtavlor upp till fem meter stora.– Istället för de räfflade ark med en bild på, som vi är vana att se, använder vi en uppställning av linser. Den innehåller över 250 000 individuella linser som är 2 millimeter i diameter, säger Dr. Dominik Giel, som är gruppledare, i ett pressmeddelande.Till skillnad från den typen av hologram-bilder som brukar finnas på vykort eller kylskåpsmagneter är tekniken i 3 D-affischerna mer exakt och fungerar bra även på större avstånd.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro