ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Reklammakare: Sluta förolämpa min intelligens

metro · 19 Dec 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Jag skulle nyligen gå på bio med en vän som frågade om vi skulle träffas en stund innan för att hinna se reklamen. Det behövdes ingen längre betänketid för att svara på den frågan. Medan bioreklamen tidigare stod för underhållning så är den i vår till bredden fyllda reklamvärld bara ännu en tidstjuv. Jag svarade min vän att jag får min dagliga överdos av reklam ändå via gratistidningar, hyllvippor, bensinpumpar, flygplansbrickor för att inte nämna nyare tillskott som dataspel, butiks-tv och bankomater.

Anna Serner, tidigare vd för Reklamförbundet, menar att vi under en vanlig dag nås av omkring 5 000 kommersiella budskap. Samtidigt är vår mentala bandbredd och uppmärksamhet högst begränsad. Ju högre annonsörerna skriker desto mindre lyssnar vi. I det mediabrus som uppstår tar många sin tillflykt till sofistikerade tekniska verktyg för att värja sig. Allt fler spolar förbi tv-reklamen, blockar annonser på nätet eller filtrerar bort radioreklamen med en Popcatcher. 70 procent menar att de aktivt försöker undvika reklam i tv och radio. I São Paulo har det gått så långt att politikerna har förbjudit ”visuella föroreningar” (läs utomhusreklam). Att traditionella medier som tv, radio och tidningar tappar mark till de nya digitala är ingen nyhet. Men att bara flytta över reklamen till Internet hjälper inte heller. I stället är det kanske än troligare att svulstiga banners, pop-ups och e-postkampanjer väljs bort på nätet där användaren är i kontroll. En undersökning visar att noll procent av svenskarna vill se reklam i form av pop-ups och banners. Sprickan mellan marknadsförare och konsumenter tycks bli allt djupare. Det verkar bli allt svårare att köpa kundens uppmärksamhet och kanske håller kärleken mellan konsument och annonsör på att gå förlorad. Sammantaget har vi en situation som inte är särskilt tilltalande eller meningsfull varken för avsändare eller mottagare. Så, en uppmaning till alla reklammakare: sluta förolämpa min intelligens! Vill ni säga något till mig så får ni göra det på ett smart sätt. Det måste till mer än skryt, självgodhet och rabattkuponger. Jag vill se mer kreativitet, interaktivitet och relevans i budskapen. Om detta innebär skön underhållning, ny kunskap, en intressant dialog, myter och berättelser eller kluriga problem spelar ingen roll. Men så länge ni inte tänker till ordentligt så kommer jag även i fortsättningen att skippa bioreklamen. Eller se filmen hemma på storbilds-tv.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro