ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Reklamsång på Skansen

Patrik Wirén · 2 Jul 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Electric Banana Band uppträdde på premiären på årets "Allsång på Skansen" med en låt från Naturvårdsverkets tv-reklam. 

Electric Banana Band uppträdde på premiären på årets "Allsång på Skansen" med en låt från Naturvårdsverkets tv-reklam.  Foto: Scanpix


Låtar från tv-reklam fortsätter ta plats i Allsången

klar

Artikellänk är kopierad

KRITIK. Förra veckan framförde Electric Banana Band sin låt för batteriinsamlingen. I kväll är det Oh Lauras tur att spela ytterligare en låt från reklamsammanhang i ”Allsång på Skansen”. PR-byråerna jublar – andra är mer kritiska.

– Om SVT systematiskt blir utsatt för reklamkupper värnar man inte om dess oberoende och integritet, säger riksdagsledamoten Henrik von Sydow (m).

Nästan 2,3 miljoner tittare såg säsongspremiären på  ”Allsång på Skansen”. Bland artisterna märktes Electric Banana Band, som spelade låten från tv-reklamen för Naturvårdsverkets kampanj för batteriinsamling. Och även i kväll finns en koppling till reklamvärlden. Oh Lauras låt ”Release me” har använts för att marknadsföra ett bilmärke.

Åsa Sjöberg, programchef på TV 4, konstaterar att vi lever i en ny verklighet.

– Det finns en smygande gräns mellan artisteri och kommersialism. Men det går att välja andra låtar. Det är någonting man måste ta ställning till.

Tycker du att SVT gör fel som använder låtar från tv-reklam i programmet?

– Det är upp till den som publicerar att fatta det beslutet. Men tittarna är väldigt medvetna och observanta och det är viktigt att vi på tv-kanalerna också är det.

Peter Nyrén, nöjeschef på SVT, anser inte att det handlar om någon produktplacering.

– Vi valde att uppmärksamma batteriinsamlingen eftersom det fanns ett allmänintresse. När det gäller Oh Laura vill vi att allsången ska spegla nya artister och sommarens hittar. Efter att vi fastställt att bandet inte har några kopplingar till Saab och att låten inte längre är med i kampanjen tycker vi inte att vi bidrar till en ökad exponering.

Vad händer nästa vecka, blir det fler låtar med reklamkoppling?

– Nej, det här är bara två saker som råkat infalla veckorna efter varandra. 

klar

Artikellänk är kopierad

Patrik Wirén
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro