ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Rekordår för H & M

Anders Göransson · 16 Apr 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

FRAMGÅNG. Det mesta pekar uppåt för Hennes & Mauritz just nu. Försäljningen ökar, aktien stiger - till och med vädret gynnar klädjätten.I mars sålde företaget hela 29 procent mer än motsvarande månad i fjol, visar nya siffror. Enligt företaget är bättre och varmare väder än i fjol i stora delar av Europa en orsak. En annan är att 170 nya butiker kommit till världen över.

Men framförallt handlar företagets framgångar om fingertoppskänsla.– De har varit väldigt bra på att ligga rätt i modet. Det är inte alla modeföretag som klarar av det, säger Kristina Adolfsson, chefredaktör för tidningen Elle.

H&M har ett hundratal designers som arbetar med att ta fram plagg som både säljer bra och passar företagets utveckling. Enligt Kristina Adolfsson har företaget lyckats väl med att tvätta bort sin konfektionsstämpel och lansera sig som ett modeföretag. Vårens Madonnakollektion är ett exempel.– Samtidigt kan du alltid hitta någonting på HM. Det är lätt att gå dit. Och de har varit skickliga på att utvidga de behov som de kan täcka åt dig, med kollektioner som halar in dig från vaggan till graven, säger hon.Av försäljningsuppgången i mars stod kalendereffekter - årets marsmånad innehåll en lördag mer än fjolårets - för tre procentenheter av försäljningsuppgången på 29 procent.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro