ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Rekordförseningar i maj – 2 av 5 fjärrtåg kom inte i tid

Filip Joelsson · 20 Jun 2018
Uppdaterad 20 Jun 2018
Endast 63 procent av alla fjärrtåg i Sverige anlände till sin slutstation på utsatt tid i maj månad.

Endast 63 procent av alla fjärrtåg i Sverige anlände till sin slutstation på utsatt tid i maj månad. Foto: IBL


Enligt trafikverkets senaste analys var punktligheten för tågen i Sverige den sämsta på fem år i maj. Värst var det för fjärrtågen, som endast anlände i tid i två av fem fall.

klar

Artikellänk är kopierad

Tågtrafikens punktlighet var rekordlåg i maj. 85,2 procent av tågen anlände på utsatt tid – den lägsta siffran sedan nuvarande mätmetod för punktlighet infördes (2013).

Värst var det för långdistanstågen, även kallade fjärrtåg, visar Trafikverkets senaste analys. Cirka 2 av 5 tåg (37 procent) på de längre sträckorna försenades i maj, visar siffrorna.

Värmen ställde till det

Orsakerna till de många och långa förseningarna är många, enligt Trafikverkets analys. Bland annat handlar det om de plötsliga övergången från vargavinter till vår.

”En järnvägsanläggning mår bäst av långsamma övergångar mellan olika årstider. Med det i åtanke har 2018 bjudit på ett flertal utmaningar där en lång och snörik vinter följdes av rekordvärme”, skriver Trafikverket i sin analys.

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, menar att det främst är tre väderleksrelaterade orsaker som ligger bakom förseningarna i maj.

– Det handlar om bränderna, solkurvorna och problem med kontaktledningar, säger han, och fortsätter:

– Vi har haft en del fall där gräsbränder i banvallarna gjort att vi måste ställa in tåg. I värsta fall kan elden även smälta isoleringen till kablar som i sin tur orsakar fel på signaler och strömförsörjning. Vad gäller solkurvorna, alltså när rälsen böjer sig och ser ut som en slalombana på grund av värmen – så har problemet varit störst i Göteborgstrakten och upp i Bohuslän. På stambanorna har vi nyare, bättre spår som håller bättre, säger han.

Risk för fortsatta förseningar – på grund av maratonlopp

Spårarbeten mellan Stockholm och Göteborg som skulle ha gjorts tidigare i sommar har fått skjutas upp. En av orsakerna är Stockholm marathon, som gick av stapeln i början av juni.

Ett planerat arbete på Västra stambanan fick skjutas fram eftersom tusentals maratonentusiaster skulle åka på sträckan.

– Det visade sig att den sträcka tågen skulle ledas om på medan arbetet utfördes på stambanan hade drabbats av solkurvor och inte kunde användas. Då valde vi att skjuta fram arbetet på stambanan på grund av de tusentals resenärer som skulle till och från maratonloppet.

Hur påverkar det trafiken i sommar?

– Det arbete vi skulle ha gjort då måste göras i sommar, så det är möjligt att det blir justeringar i tidtabellerna även framöver, säger Bengt Olsson.

pil
Fakta: Andelen tåg som kom i tid i maj

Ett tåg räknas som försenat om det anländer till slutdestination mer än fem minuter efter utsatt tid.

Persontåg (totalt) 85,2 procent.

Kortdistanståg: 90,6 procent

Medeldistanståg: 82,4 procent

Långdistanståg: 63,2 procent

Källa: Källa: Trafikverket

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Joelsson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro