ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Rekordstort SL-missnöje

Metro Stockholm matilda jansson · 6 Jul 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Rekordstort SL-missnöje n Missnöjet med kollektivtrafiken växer bland stockholmarnan SL lovar förbättring Missnöjet bland SL:s resenärer växer. I den senaste kvalitetsmätningen får kollektivtrafiken rekordlåga betyg. Mest missnöjda är pendeltågsresenärerna. På Nynäspendeln säger sig 72 procent vara missnöjda. Sett till hela kollektivtrafiken säger 61 procent av resenärerna att de är nöjda, en försämring med 3 procentenheter jämfört med i fjol. För SL innebär det att man kommer allt längre från målet för 2010 med minst 75 procent nöjda resenärer och högst 10 procent missnöjda. I företagsledningen är man inte pigg på att tala om undersökningen. I undersökningen har 18000 personer intervjuats om vad de tycker om tidhållning, trängsel och städning i kollektivtrafiken. 56 procent säger att de är nöjda med tidhållningen, 29 procent är missnöjda, vilket är en försämring jämfört med tidigare år. Även när det gäller trängsel och städning är missnöjet större än tidigare år, om än bara marginellt. "Katastrofalt"

Maria Wallhager, folkpartist och andre vice ordförande i SL:s styrelse, tycker att undersökningen är alarmerande. ­Det är katastrofalt. Nu måste styrelsen snabbt upprätta ett åtgärdsprogram för att komma till rätta med det här, säger hon. Trafiklandstingsrådet Anna Kettner (s) ser undersökningen som ett bevis på att de satsningar som gjorts på kollektivtrafiken skulle ha påbörjats för länge sedan. Hon lovar dock förbättring de närmaste månaderna. Metro sökte i går förgäves SL:s vd Lennart Jangälv för en kommentar.

klar

Artikellänk är kopierad

Metro Stockholm matilda jansson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro