ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Resa miljövänligt inte omöjligt

Isabella Lövin · 8 Maj 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

Framtidens flyg kan drivas med vätgas

klar

Artikellänk är kopierad

Vill du resa miljövänligt utomlands? Då är du ganska ensam. I alla fall är det ytterst få resenärer idag som efterfrågar miljövänligare resor när de planerar sin semester. Det säger säger Kim Houmark Hansen, koncernmiljöchef på My Travel, som äger Ving och Always. – Tyvärr har vi inte den respons på vårt miljöarbete som vi hoppats. Det är andra faktorer än resenärernas efterfrågan som driver branschen mot miljövänligare lösningar.

EU GRANSKAR FLYGUTSLÄPP EU tittar nu både på flygets utsläpp och på hotellens miljöpåverkan på resmålen. – Antagligen kommer stora förändringar när lagstiftningen skärpts, men det dröjer nog ett tiotal år, säger Kim Houmark Hansen. Turism är i dag en av världens snabbast växande industrier. Bara mellan 2003 och 2004 ökade det internationella resandet med 10 procent. 2004 reste 760 miljoner personer utomlands, år 2020 räknar Världsturismorganisationen (UNWTO) med 1,5 miljarder internationella resenärer. Dessa bidrar allt mer till utsläpp av växthusgaser och miljöpåverkan på själva resmålen. My Travel har liksom andra svenska arrangörer generella miljömål inskrivna i sina hotellavtal. Det kan röra sig om utbildning av personal för att öka medvetenhet om vatten- och elbesparing, och sopsortering.

ONT OM RIKTIGA HOTELL Fullt utvecklade ekohotell som drivs av sol och vind får man dock leta med ljus och lykta efter. – Man kan förundras över att man i Sydeuropa ännu inte satsat mer på sol och vindenergi, säger Kim Houmark Hansen. Men det här är svåra processer att få igång, och vi är ännu bara i början av den här utvecklingen. I framtiden kommer flyget troligen också ingå i handeln med utsläppsrätter. Men inte förrän man funnit ett alternativt, förnyelsebart bränsle kan resenärerna flyga utan att bidra till växthuseffekten. – Det pågår en del forskning med vätgas, några små testplan har redan satts i luften. Men jag tror inte att vi ser flygplan som drivs med alternativbränslen förrän om tidigast 20–30 år, säger Kim Houmark Hansen. 

klar

Artikellänk är kopierad

Isabella Lövin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro