ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Resandet ökar inte – miljarder saknas

Peter Lindholm · 29 Feb 2012
Uppdaterad 29 Feb 2012
Blanchard Diemalelo, 25, skulle inte uppskatta om SL höjde biljettpriset. – Det vore skitigt att höja priserna, ingen bra  idé alls. De borde tänka på sina resenärer, det är inte alla som har en så bra ekonomi.

Blanchard Diemalelo, 25, skulle inte uppskatta om SL höjde biljettpriset. – Det vore skitigt att höja priserna, ingen bra  idé alls. De borde tänka på sina resenärer, det är inte alla som har en så bra ekonomi. Foto: Urban Brådhe


SL saknar miljarder till den framtida driften. Det kan bara leda till höjda biljettpriser eller neddragningar i trafiken, varnar oppositionslandstingsrådet Helene Hellmark Knutsson (S).

klar

Artikellänk är kopierad

Landstingsrevisorerna har återigen riktat skarp kritik mot SL, Storstockholms Lokaltrafik, för bristande ekonomistyrning och kostnadskontroll. ”Betydande kostnadsökningar hade kunnat undvikas med tydligare beslutsunderlag”, står det i rapporten. – Vi har hela tiden tagit kritiken på största allvar och det är just därför som en omorganisation av SL har genomförts, kommenterar Christer G Wennerholm (M), trafiknämndens ordförande. 

Men rapporten visar också att investeringar, som Spårväg City inte har lett till några resandeökningar. En budgetprognos visar dessutom att SL behöver ett tillskott på närmare en och en halv miljard för att klara verksamheten 2013–14. – Felinvesteringarna har inte gett några nya resenärer och därmed inga nya intäkter. Då har de egentligen bara två saker att välja på, antingen dra ner på trafikutbudet eller fortsätta höja avgiften på SL-kortet, säger oppositionslandstingsrådet Helene Hellmark Knutsson (S) och kräver blocköverskridande samtal om SL:s ekonomiska problem.  – Den politiska ledningen har uppenbart inte haft kontroll över kostnadsutvecklingen de senaste åren. Vi står ju inför en situation där Stockholm växer rekordmycket och då måste man prioritera investeringar som leder till fler kollektivresenärer. En prioriterad fråga måste vara att dra tunnelbanan till Nacka.

SL vill tona ner de röda siffrorna

SL:s presschef, Björn Holmberg, vill tona ner betydelsen av de röda siffrorna. Det är en normal dragning i en budgetprocess. Men samtidigt säger han: – SL kan inte expandera utan mer resurser. Vi behöver ett kapitaltillskott om vi ska klara av trafiken med de behov som finns de kommande åren. Sedan är det politikerna som fastställer om det blir skattepengar, höjda biljettpriser eller om vi ska sänka våra ambitioner. 

Priset på ett SL-kort höjdes senast den 1 september i fjol, från 690 kronor per månad till 790 kronor.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro