ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Resenärer vinnare i flygpriskriget

metro · 11 Maj 2014
Uppdaterad 11 Maj 2014

Flygresandet ökar samtidigt som priserna sjunker. På sträckan New York—Stockholm är priset en femtedel lägre än i fjol och resandet har gått upp kraftigt.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Lars Pehrson/TT

Vinnare är resenärerna, medan flygbolagen får dra åt svångremmen.

– Under det gångna året har vi generellt sett några av de lägsta priserna på flygbiljetter någonsin, och det sätts hela tiden in fler flyg i Norden. Konsumenterna blir vinnare på alla sätt, säger Ole Stouby, vd för Travelmarket.

Billigare till New York

Enligt Travelmarkets flygprisindex har exempelvis biljetterna till New York från Stockholm blivit omkring 20 procent billigare senaste året. Resandet från Arlanda till New York ökade med 29 procent i april jämfört med april i fjol, enligt Swedavia. Förra våren började Norwegian flyga till New York och utmana de traditionella flygbolagen.

Även till Europa ökar hela tiden kapaciteten. I Norden är det framför allt SAS och Norwegian som har stått för ökningarna av kapacitet de senaste åren, och bulken av resandet sker fortsatt till Europa.

Förlorarna när priserna sjunker och konkurrensen ökar blir de flygbolag som inte lyckas anpassa sina kostnader till de nya lägre priserna.

– Det är lite av en paradox – fastän resandet ökar och passagerarmängden ökar i hela Europa leder det inte till ökad lönsamhet för flygbolagen totalt sett. Utbudet ökar så mycket att flygbolagen får svårt att ta betalt, och inget talar för att det på kort sikt ska ändra sig, säger Henrik Littorin, senioranalytiker på Swedavia.

SAS måste spara mer

SAS sänkte i torsdags sin prognos för helåret och väntar sig nu att resultatet blir cirka en miljard sämre än man tidigare trott, och både Norwegian och Finnair har under veckan redovisat ökade förluster i sina kvartalsrapporter till följd av den hårdnande konkurrensen – trots stigande trafik. SAS hade i april det högsta antalet passagerare sedan tiden före finanskrisen 2008, men lönsamheten sjönk.

SAS, som tvingade personalen till lönesänkningar för 1,5 år sedan, flaggar nu för ännu större besparingar.

– SAS är ett fantastiskt flygbolag, men de kan inte tjäna pengar i den här marknaden. SAS kommer att behöva struktureras om eller köpas upp av något större flygbolag, tror Ole Stouby.

Norwegian gör samtidigt allt för att sänka sina kostnader för att kunna tävla med utländska konkurrenter globalt, till exempel startar flygbolaget baser i länder med lägre skatter och löner för att kunna ha låga priser och ändå tjäna pengar. Norwegian flyttar nu även om all nordisk personal till bemanningsbolag, och det har lett till att Norwegian nu hotas av sin första strejk någonsin i Norge och Danmark.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro