ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Resesajt gör reklam inspirerad av kampanj mot sexism

Emma Björkman · 10 Nov 2014
Uppdaterad 10 Nov 2014
Den nya reklamkampanjen. 

Den nya reklamkampanjen.  Foto: Twitter.com/LinnSderstrm


klar

Artikellänk är kopierad

Efter Sveriges Kvinnolobbys uppmärksammade kampanj i tunnelbanan släpper Destination.se en annons som svarar på sexismkritiken. – Det var Kvinnolobbyns fantastiska bild som antagligen bidrog till att vi valde att göra detta nu, säger Bjørge Brekke, nordisk marknadschef på Reisegiganten AS som äger Destination.se. I början av oktober lanserade Sveriges Kvinnolobby en kampanj mot sexism i Stockholms tunnelbana. Den byttes sedan ut mot en annons av resesajten Destination.se som visade en lättklädd kvinna. Bilden skapade debatt och nu har resesajten svarat på kritiken med en ny kampanj. Den här gången visar resesajten upp tomma annonstavlor med texten ”Här visas ofta en kvinna, men inte den här gången”. – Idén till kampanjen är ett resultat av interna diskussioner som vi på marknadsavdelningen haft under lång tid. Avdelningen är sammansatt av personer med bakgrund från flera länder och är ganska jämnt fördelad i kön och ålder. Det gör att vi kan se saker från många olika vinklar, skriver Bjørge Brekke, nordisk marknadschef på Reisegiganten AS som äger Destination.se i ett mejl till Metro. – Det må sägas att det var Kvinnolobbyns fantastiska bild som antagligen bidrog till att vi valde att göra detta nu. Clearchannel, som äger annonstavlorna, uppger till Metro att de inte märkt av en trend med fler annonskampanjer som kopplas till Sveriges Kvinnolobbys initiativ. Destination.se:s nya reklam är även tänkt att vara en engångshändelse. – Det ska som vanligt hänga uppe i en vecka och vi mäter responsen på samma sätt som alla andra kampanjer. Om detta visar sig vara effektivare än mer traditionell marknadsföring för resebranschen så det är en lärdom som vi kommer att ta med oss, skriver Bjørge Brekke. – Vad som skiljer denna kampanj en bit från andra kampanjer är att det också är en kommentar till våra interna debatter om profilering. Den nya annonskampanjen hann inte sitta uppe i många timmar innan den väckte reaktioner i sociala medier. – Så här långt upplever vi att den blivit positivt mottagen, skriver Bjørge Brekke. Sveriges Kvinnolobby har kommenterat kampanjen på sin Facebooksida Reklamera: ”Destination.se har tagit till sig av vårt budskap och visar att det är möjligt att ta nya grepp i reklam! Grymt av Destination.se tycker vi. Hoppas att många fler företag följer efter!”.

klar

Artikellänk är kopierad

Emma Björkman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro