ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Revisorer: Nya tvärbanan 600 miljoner för dyr

Anders Göransson · 28 Apr 2014
Uppdaterad 28 Apr 2014

Ny, hård kritik riktas mot SL:s planer för den nya tvärbanan till Kista och Sollentuna. En utomstående granskning visar att beslutsunderlaget är för dåligt och att det troligen går att minska kostnaderna med åtminstone 600 miljoner kronor.

klar

Artikellänk är kopierad

Trafiklandstingsrådet i Stockholm Christer G Wennerholm (M), finansborgarrådet i Stockholm Stad Sten Nordin (M), kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg Jonas Nygren (S) och kommunstyrelsens ordförande i Solna Pehr Granfalk (M) vid invigningen av tvärbanan till Solna Centrum. Nu får den ytterligare utbyggnaden kritik av revisorer.
Trafiklandstingsrådet i Stockholm Christer G Wennerholm (M), finansborgarrådet i Stockholm Stad Sten Nordin (M), kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg Jonas Nygren (S) och kommunstyrelsens ordförande i Solna Pehr Granfalk (M) vid invigningen av tvärbanan till Solna Centrum. Nu får den ytterligare utbyggnaden kritik av revisorer.Foto: TT

Det är revisionsfirman PWC som på trafiknämndens uppdrag tittat närmare på projektet och funnit att det går att spara omkring 300 miljoner på färre och kortare broar, 200 miljoner på att välja en lägre teknisk standard mer lik den som används i övriga Europa, samt 100 miljoner på att sänka hastighetskraven.

Rapporten innehåller också övergripande kritik mot SL:s upphandling av spårvagnar till tvärbanan. Den uppges ha innehållit ett stort antal överkrav, bland annat att vagnarna ska gå att köra i 90 kilometer i timmen, vilket innebär tyngre vagnar som ger större slitage och kostar mer pengar.► LÄS MER: Sundbyberg och SL i bråk om tvärbanan ”Det kan kort konstateras att på Tvärbanan finns ingen sträcka där 90 km/h kan användas. Överkravet medför bara merkostnader utan någon trafikantfördel”, skriver PWC, som konstaterar att den nu inköpta vagntypen dessutom haft stora problem med rost och krånglande bromsar.

Tvärbanan mot Kista och Sollentuna har försenats gång på gång. Så sent som i mars återremitterade trafiknämnden SL:s förslag till genomförandebeslut för att hitta en mer prisvärd lösning som smälter bättre in i stadsbilden och inte skapar onödiga barriärer. Byggstart planeras dock fortfarande till 2016.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro