ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Riksföreningen mot ätstörningar bakom "Miss skinny"

Karolina Skoglund · 25 Sep 2013
Uppdaterad 25 Sep 2013

"Miss skinny" är en bluff. Åtminstone ska de inte sälja kläder. Sajten har nämligen skapats av Riksföreningen mot ätstörningar för att uppmärksamma att modeindustrins utveckling går åt fel håll.

klar

Artikellänk är kopierad

Under den senaste veckan har många gått i taket över den påstådda nätbutiken ”Miss skinny”, som uppgav att det bara skulle sälja kläder i storlek ”size zero”. Även om misstankarna att det skulle vara en pr-kupp hela tiden hängt med har ingen riktigt varit säker. Fram tills nu. För ett par minuter sedan skickade Frisk och Fri, Riksföreningen mot ätstörningar, ut ett meddelande: 

"I 30 år har vi på Frisk & Fri arbetat mot ätstörningar, för ett samhälle där alla är fria att vara sig själva. Men det går för långsamt. Vi lanserade Miss Skinny för att uppmärksamma åt vilket håll utvecklingen går. Vi måste börja prata om det här. I samband med detta presenterar vi en märkning för modeindustrin. För sannare skönhet. Ätstörningsproblematiken är komplex; allt handlar inte om skeva ideal. Men de bilder vi utsätts för varje dag driver utvecklingen åt fel håll. Modeindustrin måste ta sitt ansvar, och vi måste ta vårt. Det här är ett sätt att starta en debatt, men också en dialog" 

Bakom pr-kuppen ligger byrån Shout. 

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro