ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ring färdtjänst – få svar från Moldavien

Henrik Manninen · 22 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
På kontaktcentret i Moldavien jobbar 60 personer med att svara på samtal från Sverige.

På kontaktcentret i Moldavien jobbar 60 personer med att svara på samtal från Sverige.


klar

Artikellänk är kopierad

Lars Bokander.
Lars Bokander.

Beställning av färdtjänst och sjukresor via utlandet blir allt vanligare. Metro har besökt ett svenskspråkigt kontaktcenter i Moldavien, vars personalstyrka tredubblats på ett och ett halvt år och i dag tar emot beställningar från ett 70-tal kommuner runt om i Sverige.

På första våningen i en kontorsbyggnad i utkanten av huvudstaden Chişinăus lummiga centrumkärna är det svårt att tro att man är i Moldavien. Här inne sker allt på svenska. Småpratet bland personalen, tidningarna de läser och inte minst telefonsamtalen som sker uteslutande på svenska.

Lars Bokander, som mellan åren 2003–2007 jobbade som lektor i svenska på stadens universitet, fick i uppdrag att hitta personal i Moldavien till det nya centret.

Men allt har inte varit frid och fröjd. I våras bestämde sig Stockholms läns landsting att inte förlänga avtalet med Samres. Enligt färdtjänstnämndens ordförande Anna Starbrink, (fp) berodde beslutet främst på kundernas problem med bemötandet och att göra sig förstådda.

Strax efter Stockholms läns landstings beslut, slöt Samres ett avtal med Västtrafik och sedan april tar centret i Moldavien emot 10 procent av Västtrafiks beställningar. Gunilla Wicktor, informationsansvarig hos Västtrafik kan inte alls förstå kritiken som kommit från Stockholm.

120 samtal på en arbetsdag för Anastasia

Anastasia Ovcinicov har jobbat i kontaktcentret i Chişinău i ett och ett halvt år. Hon tar under en normal arbetsdag mellan 120 till 150 samtal, trivs utmärkt med att hjälpa människor och stöter ytterst sällan på några svårigheter. – Visst finns det folk med talsvårigheter, men det är ungefär en person i veckan. Men ibland kan folk ställa frågor som man inte är van vid, exempelvis om man kan åka någonstans på ett annat sätt, då kan det ta lite längre tid att hitta. Men vi har jättebra system och där finns alla adresser, säger Ovcinicov.

Enligt Samres i Moldavien minns de inte något fall där de inte klarat av att hjälpa en kund på grund av språkliga problem. Och för att ytterligare förbättra servicen lyssnar personal från både Moldavien och Sverige regelbundet på samtalen till kontaktcentret och varje månad får Anastasia Ovcinicov och hennes kollegor reda på vad de måste jobba på.

klar

Artikellänk är kopierad

Henrik Manninen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro