ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ringsignaler är big business

Metro Riks lina färm · 5 Jul 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Ringsignaler är big business Ringsignaler till mobiltelefoner är en jättemarknad. Förra året sålde det största företaget ensamt tre gånger så många ringsignaler i Sverige som det såldes cd-singlar. Den typiske kunden är mellan 13 och 25 år. ­Ringsig-nalen har du för att visa vem du är eller vem du vill vara, säger Ann Charlotte Svensson, informationschef på mobiltjänstföretaget Aspiro. Företaget är marknadsledande i Norden och står för hälften, tre miljoner, av alla sålda ringsignaler i Sverige. Marknaden är enligt Ann Charlotte Svensson stabil. Den klassiska amerikanska musiktidningen Billboard har i dag en egen topplista med ringsignaler, och även Ifpi, skivbolagens branschorganisation, planerar att ge ut en svensk lista. Även om Real Tones-formatet växer är de polyfoniska signalerna fortfarande vanligast. Musik i mobilen är fortfarande till stor del bara ringsignaler, även om fulllängdsmusik kommer mer och mer. Ann Charlotte Svensson spår att tekniken kommer att finnas i var mans mobiltelefon kring årsskiftet 2007/08. ­Då kommer mobiltelefonen att vara den stora musikspelaren, säger Ann Charlotte Svensson, som själv har Robbie Williams i sin mobil.

klar

Artikellänk är kopierad

Metro Riks lina färm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro