ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ro iland en helt ny kropp

Petra Axlund · 3 Sep 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Johan Flodin kör ett pass på roddmaskinen.

Johan Flodin kör ett pass på roddmaskinen. Foto: Lotta Imberg


klar

Artikellänk är kopierad

Roddmaskinerna är kanske de mest effektiva konditionsträningsredskapen som finns. Ändå står de ofta tomma på gymmet. Vill du få bra konditionsträning och tuff styrketräning i ett? Då ska du testa rodd. – Att så få vågar sig på roddmaskinerna på gymmet beror enbart på okunskap, man vet helt enkelt inte hur man ska göra, säger Johan Flodin, tränare för svenska roddlandslaget. Om man cyklar kopplas kring 45 procent av kroppens muskler in, tränar man löpning handlar det om cirka 55 procent. Men vid rodd använder du hela 80 procent. – Man kopplar in kroppens alla leder och dess­utom tränar man armar, axlar och ben, den enda muskel som man inte använder är bröstmuskeln, säger Johan Flodin. Längst fram på roddmaskinen sitter en fläkt och på den ett vred med siffror. Det är här du ställer in de olika motstånden. Det finns inget ”nybörjarmotstånd” utan motstånden fungerar på samma sätt som växeln på en cykel. – Antingen kör man lätt motstånd och fler drag eller så kör man tungt motstånd med färre drag. Man kan säga att lätt motstånd blir mer konditionsträning medan tungt blir mer styrka. Är man ute efter att förbränna fett ska man verkligen kliva av träningscykeln och sätta sig på rodden. Eftersom att man tränar högintensiv konditionsträning samtidigt som man bygger muskler är detta det ultimata redskapet. – Muskler kräver mer energi och man kommer att förbränna fett dygnet runt, även då man inte tränar, säger Johan Flodin.

3 konditionshöjare för den sugne

1) Koll på pulsen

Är din puls under 120 slag per minut räknas det inte som konditionsträning. Håll kollen med Polars nya FT60, som har både trä­nings- och viktminskningsprogram.

2) Koll på statistiken

Med Nike+ Sportband på konditionsrundan håller du koll på hastighet, avstånd, kaloriförbränning och tid. På deras hemsida kan du sedan se din runda som graf. 

3) Koll på vätskan

För att slippa stanna och tappa puls är ett vätskebälte en smart lösning. Perfecta of Sweden har ett smidigt handledsbälte som passar på kortare konditionsrundor.

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Axlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro