Roy Andersson blandar kritik med komik

CG Karlsson · 14 Nov 2014
Uppdaterad 14 Nov 2014

”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”

Genre: Dramakomedi

Betyg: 3

”Är det rätt att använda människor bara för sitt nöjes skull?”, frågar en olycklig och känslig försäljare av skämtartiklar, sin mindre känslige kompanjon i “En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”.

Roy Andersson skriver i pressmaterialet att han oroar sig djupt över den mänskliga existensen – och den luggslitne och skamfyllde försäljaren är en av de figurer i filmen som får gestalta denna oro. Det är ingen slump att han säljer just skämtartiklar. Även Roy Andersson vill att vi ska ha roligt, och varvar sin (inte alltid jättesubtila) kritik av råkapitalism, militarism och girighet med sedvanligt absurd komik. Denna Venedigvinnande film är nummer tre i hans svit om att vara människa, efter ”Sånger från andra våningen” (2000) och ”Du levande” (2007). Liksom dessa är den mer episodisk än storydriven men försäljarduon utgör en slags röd tråd och även en del andra figurer återkommer i flera scener.

Estetiken känner vi igen från de tidigare filmerna: vitsminkade ansikten, blekmurriga miljöer, fast kamera, extremt skärpedjup och storslagna, perfektionistiska,  bildkompositioner. Samt naturligtvis en stiliserad, förhöjd ton i repliker och spelstil hos de mestadels ickeprofessionella skådespelarna.

Allt detta är förvisso Roy Anderssons egna, personliga filmspråk, men efter att ha upplevt det i x antal reklamfilmer och de två tidigare långfilmerna blir wow!-effekten aningen mindre den här gången. Även vissa av de anderssonska humorgreppen börjar nu kännas lite VÄL bekanta. Samtidigt finns här en visuell virtuositet som fortfarande fascinerar – som i en suggestivt dramatisk scen med Karl XII och hans soldater till häst inne i en bar. Filmens absoluta höjdpunkt är dock ett oemotståndligt musikalnummer som nästan räddar den fjärde betygsgloben. Men bara nästan.

CG Karlsson