ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Rustning inför vintertrafiken

Edvin Gepertz · 3 Nov 2011
Uppdaterad 3 Nov 2011
Efter förseningar och inställda turer fick Västtrafik in 53 000 ansökningar om resetidsgaranti förra vintern.

Efter förseningar och inställda turer fick Västtrafik in 53 000 ansökningar om resetidsgaranti förra vintern. Foto: Arkivbild /Scanpix


Förseningar, inställda tåg och 53 000 klagomål. Så här ska Västtrafik och Trafikverket klara vintern.

klar

Artikellänk är kopierad

Efter förseningar och inställda turer fick Västtrafik in 53 000 ansökningar om resetidsgaranti förra vintern. I går presenterade de tillsammans med Trafikverket ett antal lösningar på hur man ska klara av kollektivtrafiken bättre i år, bland annat genom snabbare information, mer personal och investeringar i järnvägen. Med satsningarna hoppas man kunna minska antal inställda turer och missnöjda resenärer. – Vi känner att vi måste göra allt vi kan för att det inte ska bli så stora problem för våra kunder, säger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik. För att förbereda sig extra inför ytterligare en tuff vinter har Västtrafik anställt en vintersamordnare, som endast jobbar med fokus på vintern. – Det är tänkt att jag ska vara tillgänglig och att man på så sätt ska kunna agera snabbare än tidigare. Man ska kunna styra om resurserna till var det behövs mest, säger vintersamordnaren Nichlas Liderud Martinsson. Men hur mycket de än förbereder sig finns risken att du en stormig vinterdag får  vänta på en buss eller ett tåg som inte kommer. – Blir det en rejäl vinterdag så klarar ju inte någon av att se till att all trafik går smärtfritt, säger Mikael Olsson.

klar

Artikellänk är kopierad

Edvin Gepertz
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro