ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

S efter nattlig räkning: – Var är lånecyklarna?

Anders Göransson · 1 Nov 2013
Uppdaterad 4 Nov 2013

En strid har blossat upp kring stadens lånecyklar. S hävdar att de är betydligt färre än utlovat - men företaget som levererar cyklarna slår ifrån sig.

klar

Artikellänk är kopierad

Det är Socialdemokraterna i Stockholms stad med oppositionsborgarrådet Tomas Rudin i spetsen som något oortodoxt har varit ute nattetid och räknat cyklar.

– Det är klart att inte politiker ska göra den här typen av jobb. Men vi fick signaler om att det är ont om cyklar, samtidigt som trafikkontoret påstår att det finns 1 000 i systemet, säger han till Metro.

Två nätter i augusti respektive oktober var man mellan klockan 01 och 05 ute vid samtliga stationer, där cyklarna ska stå fastlåsta nattetid. Resultat: 670 cyklar vid första tillfället, 480 vid det andra.

Samtidigt säger avtalet mellan staden och reklambolaget Clear Channel att företaget ska tillhandahålla 1 000 cyklar mot att det får sälja reklamplats på cyklarna och vid cykelstationerna.

Företaget menar att det finns en naturlig förklaring till differensen.

– Nattetid har vi bilar som kör runt och flyttar mängder av cyklar så att de ska stå i rätt ställ på morgonen, när folk ska cykla till jobbet. Dessutom tar vi in och servar cyklar nattetid, säger Claes Kugelberg, etableringsdirektör på Clear Channel.

Tomas Rudin tycker inte att den förklaringen låter rimlig.

– Vi var ute hela natten och såg inte en enda bil som transporterade cyklar, trots att vi besökte alla stationer i hela Stockholm. 1 000 cyklar ska finnas till utlåning - och det gör de inte.

– Men det här handlar inte främst om hur många cyklarna är utan om hur illa staden sköter sina avtal. Det här är bara en i raden av upphandlingar där man misslyckas med att säkerställa kvaliteten, säger Tomas Rudin.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro