ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

S: Mycket av vårt arbete är banbrytande i Sverige

Erik Scherlund · 6 Nov 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Marita Ulvskog (s), partisekreterare.
Marita Ulvskog (s), partisekreterare.Foto: Socialdemokraterna

Marita Ulvskog (s), partisekreterare.

Bloggar du?– Jag skriver korta dagboksnoteringar på vår webbplats, men jag vill gärna utveckla mitt bloggande.Läser du några bloggar, vilka?– Ja, det gör jag. Jag läser ett antal av våra s-bloggare, till exempel Arvid Falk och Peter Hultqvist. Men jag läser också borgerliga bloggar och även bloggkrönikörer som Pontus Schoultz och Ali Esbati.Har ert parti någon strategi för att nå ut i bloggosfären? Använder ni bloggosfären för att bilda opinion?– Vi förlitar oss på vårt folkrörelseengagemang. Vi känner till drygt 500 socialdemokratiska bloggare och dem har vi såklart kontakt med. Partiet har en tjänst vikt för arbetet med bloggkontakter och som hanterar vårt öppna bloggnätverk. Bloggare vill inte vara megafoner utan ha saklig information och därefter göra en egen bedömning.Vi har kontinuerligt sedan 2006 haft seminarier, träffar, gjort bloggintervjuer på YouTube, arrangerat möten mellan ledande företrädare och bloggare. Bloggande är för oss folkrörelsearbete i en ny tappning. Har aktiviteter/aktioner i bloggosfären fått er att ända er politik i någon fråga? Eller lett till att ni har fått upp ögonen för en ny fråga?– FRA-frågan har varit bloggosfärens genombrott som opinionsbildare i Sverige, så visst har vi tittat på det.Vilken betydelse tror du bloggosfären får i nästa valrörelse?– Val avgörs av politiskt innehåll, har du en bra politik får du också medvind i bloggvärlden. Bloggosfären bidrar till ett bredare medielandskap och ger alla möjlighet att göra sin röst hörd och delta på ett annat sätt. Jag tror att bloggosfären kommer vara en etablerad del av valrörelsen 2010.Hur kommer ni att använda er av bloggosfären i er kampanj?– Vi har arbetat med bloggkontakter systematiskt sedan 2006. Vi ser kontinuerligt över hur vi kan bidra med aktiviteter och information. Bra relationer med bloggare måste man göra sig förtjänt av och man måste vårda dessa relationer hela tiden, inte bara när det är valrörelse.Vilket parti är bäst på att använda sig av bloggosfären?– Det får de bloggare som vi har kontakt med avgöra. Vi har ambitionen att leda utvecklingen bland partier i Sverige inom nya media och hittills har vi fått bra respons på det arbete vi lagt ned såsom vår YouTube-kanal, bloggintervjuerna, vårt direktsända tv-program i samband med superveckan. Mycket av detta arbete är banbrytande i Sverige, men vi kan alltid göra mer.

klar

Artikellänk är kopierad

Erik Scherlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro