ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så andas du bort julstressen

Katarina Matsson · 16 Dec 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Foto: Lotta Imberg


klar

Artikellänk är kopierad

 Stanna upp – och få en lugnare jul. Mindfulness hjälper dig att hitta julefriden.– Kroppen är alltid här och nu, men våra tankar far åt olika håll, inte minst i jultid, säger Ola Schenström, läkare, mindfulnessinstruktör och författare till boken ”Mindfulness i vardagen”.Mindfulness handlar om att vara närvarande i sitt eget liv, något som inte är det lättaste när nya saker hela tiden pockar på uppmärksamhet. Julklappar ska köpas, skinka griljeras, gran kläs och gästrummen städas så att de klarar svärmors granskning.­– Risken är att vi förlorar den enda stund vi har, som är just nu. Vi går på autopilot och dras med i stressen, säger Ola Schenström.Försök att i stället ge varje stund din fulla uppmärksamhet. Det gäller alltifrån maten du äter till personen du talar med.­– Det ger en högre grad av kvalitet i livet, säger Ola Schenström.Ett sätt att göra det är att stanna upp och fokusera på andningen.­– Mindfulness är egentligen en mänsklig egenskap. Alla har vi stunder när vi är fullt närvarande och tiden stannar. Bara att stanna upp fysiskt är radikalt i dag, att sätta sig och fråga vad som pågår, säger Ola Schenström.Själv ska han fira en lugn jul tillsammans med sin fru och deras nio månader gamla tvillingar.

Njut och sänk tempot – så får du en lugnare jul

Ola Schenström tipsar:• Definiera vad som är viktigt inför julen. Prata med dina nära och kära om vad de har för förväntningar.

• Försök att sänka tempot redan innan jul så att du inte är alldeles slut den 23:e. Då kan du verkligen njuta av festligheterna och behöver inte två dagar bara till att varva ner.

• Ofta är det förväntningarna inför julen som skapar problem. Du ska absolut inte släppa alla förväntningar, men var medveten om att de ofta inte slår in så slipper du bli upprörd över det.

• När du står i den långsamma julklappskön: Fråga dig om du kan påverka situationen. Kan du inte det, släpp det och försök i stället att koppla av. Till exempel genom att  koncentrera dig på andningen, prova att sätta en hand på magen och följ andningen.

• Var medveten om vad som kan gå snett och som triggar i gång dig. Har du en stor släkt, var tolerant och försök att inte ryckas med i andras förväntningar och besvikelser om hur det ska vara.

• Njut ordentligt av all fantastisk julmat och dryck. Titta på maten, ta en tugga i taget och smaka ordentligt på den. Och gör bara det. Njut av utseende, smak och doft. Tänk på samma sätt när det gäller umgänget med familjen.

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro