ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så blev Metro störst i Sverige

Aron Andersson · 10 Feb 2015
Uppdaterad 13 Feb 2015
Det första numret av Metro gavs ut 1995 och trycktes upp i totalt 200 000  exemplar. I januari 2006 fanns tidningen inte bara  i Stockholm, Göteborg och Malmö, utan även i städer som Karlskrona och Luleå. Det gör det till  landets mest lästa tidning och två år senare går tidningen om Dagens Nyheter som huvudstadens mest lästa tidning.

Det första numret av Metro gavs ut 1995 och trycktes upp i totalt 200 000  exemplar. I januari 2006 fanns tidningen inte bara  i Stockholm, Göteborg och Malmö, utan även i städer som Karlskrona och Luleå. Det gör det till  landets mest lästa tidning och två år senare går tidningen om Dagens Nyheter som huvudstadens mest lästa tidning. Foto:  Anders Engman


Du läser just nu webbsidan för inte bara Sveriges – utan världens – största dagstidning. I dag fyller pappersversionen av Metro 20 år. Här är historien om hur den blev landets mest lästa tidning.

klar

Artikellänk är kopierad

Sakari Pitkänen var som chefredaktör med om att göra Metro till Sveriges  mest lästa tidning. Alla citat och uppgifter på det här uppslaget är hämtade ur hans bok. ”Metro – Konsten att skaffa sig fiender över hela världen” från  AB Olaga/Ordupplaget som släpps i dag.
Sakari Pitkänen var som chefredaktör med om att göra Metro till Sveriges  mest lästa tidning. Alla citat och uppgifter på det här uppslaget är hämtade ur hans bok. ”Metro – Konsten att skaffa sig fiender över hela världen” från  AB Olaga/Ordupplaget som släpps i dag.Foto: Torbjörn Ekebacke
Metros tre grundare, Robert Braunerhielm, Monica Lindstedt och Pelle  Anderson i soffan på Kocksgatan 25, där många av planerna för Metro  föddes. Pelle Anderson har kvar lokalen, dock inte soffan.
Metros tre grundare, Robert Braunerhielm, Monica Lindstedt och Pelle  Anderson i soffan på Kocksgatan 25, där många av planerna för Metro  föddes. Pelle Anderson har kvar lokalen, dock inte soffan.Foto: Sören Larsson
Kinneviks Jörgen Widsell och Metros förste VD och chefredaktör, HC Ejemyr, granskar den första Metro som just kommit ur Tidningstryckarnas pressar  i Akalla.
Kinneviks Jörgen Widsell och Metros förste VD och chefredaktör, HC Ejemyr, granskar den första Metro som just kommit ur Tidningstryckarnas pressar  i Akalla.Foto: Anders Engman
Den 13 februari 1995 gavs första nummret av Metro ut i Stockholm.
Den 13 februari 1995 gavs första nummret av Metro ut i Stockholm.
Metros VD Andreas Ohlson och dåvarande chefredaktören Per Gunne firar  att Metro gått om DN och blivit störst i Stockholm.
Metros VD Andreas Ohlson och dåvarande chefredaktören Per Gunne firar  att Metro gått om DN och blivit störst i Stockholm.Foto: Urban Brådhe

Den 13 februari 1995 intog 400 pensionärer Stockholms gator. I sina händer hade de tidningen Metro. Totalt 200 000 exemplar hade tryckts upp av det första numret och utöver de handutdelade kopiorna låg tidningen även i 400 gröna ställ runtom i Stockholm.

Stockholmarna frös förmodligen lika mycket då som du gör nu, när de tog sig till tunnelbanan på morgonen. De var lika nyfikna på omvärlden, men hade inga smarta mobiler att vända sig till. Det fanns inget Twitter, inget Instagram och inget Facebook. Så de 200 000 tidningarna gick åt fort.

– Efter fyra dagar kunde vi skicka hem pensionärerna. Tidningen tog slut i alla fall, säger Robert Braunerhielm, en av Metros grundare.

Senare skulle det bli Sveriges mest lästa tidning. Men vägen dit var inte helt rak.

Planerna för Metro började smidas redan tre år tidigare, 1992, på ett kontor på Kocksgatan 25. Inför mötet mellan de tre grundarna Robert Braunerhielm, Pelle Anderson och Monica Lindstedt var affärsidén redan klar. ”Ge stockholmarna de nyheter de behöver på 15 minuter, både traditionella nyheter och annonser, i en riktig tidning”, stod det i ett PM som Monica Lindstedt skrev inför mötet.

►LÄS MER: Så blev Metro störst i världen

– Vi kom bra överens och pratade ofta om hur uselt dagspressen skötte sina affärer. Vid ett tillfälle bjöd Pelle in sin kompis Robert till diskussionerna och då började planerna på vad som skulle bli Metro ta form, säger Monica Lindstedt om tiden före mötet i boken ”Metro – Konsten att skaffa sig fiender över hela världen”.

För att idén skulle kunna förverkligas behövdes två saker: 1. Ett avtal med SL om att tidningen skulle få distribueras i lokaltrafiken. 2. Pengar.

Båda två löste sig den 5 september 1994. Samma dag som SL-avtalet skrevs under, efter långa förhandlingar, valde också finansmannen Jan Stenbeck, huvudägare i Kinnevik, att investera 50 miljoner kronor i idén om en gratistidning i huvudstaden.

Vid sidolinjen av Kinneviks satsning stod Bonnier och Schibstedt och såg på, med viss skepsis. Helt oberörda av Metros framgångar var Dagens Nyheter och Svenska Dagbladets ägare däremot inte. Men någon egen gratistidning vill de inte starta. Inte ännu. Däremot ville de inte heller låta Metro växa sig för stora.

I september 1996 lanserade Metro helgtidningen Metro Weekend, som läsarna kunde prenumerera på och få direkt hem i brevlådan på lördagar och söndagar. Chefredaktör var dåvarande Metro-reportern Liza Marklund, i dag mer berömd för sina litterära framgångar. Men helgtidningen skulle inte bli långlivad.

– Vi råkade ut för många attacker i världen, men detta var den värsta, säger Pelle Törnberg, tidigare MTG-chef och vd för Metro International, om vad som hände sedan, i boken om Metro.

►LÄS MER: Så ser framtiden ut för 20-åringen Metro

DN tillät inte helgprenumeration av den egna tidningen på den tiden. Och de tänkte inte låta andra göra det heller. Tidningens chefredaktör tillsammans med Svenska Dagbladets chefredaktör bestämde sig därför för att uppvakta kulturminister Marita Ulvskog (S). Efter mötet med tidningscheferna drev Socialdemokraterna, med stöd från enbart Centerpartiet, igenom en regeländring i riksdagen som satte stopp för Metro Weekends distributionsstöd. Tre månader efter tidningens premiär lades den ner.

Men gratistidningen Metro gick inte att stoppa. Den hade fått människor som tidigare inte läste tidningar att göra det. I Stockholms förorter nådde Metro ut till människor med utländsk bakgrund som inte prenumererade på svenska morgontidningar. Tidigare nyhetschefen Martin Kreuger vittnar om sin mammas erfarenheter som lärare inom den kommunala vuxenskolan i Botkyrka.

– Mamma ringde och sa att hennes elever började komma med klipp ur Metro. Jag är otroligt stolt över Metro för detta. Tidningen blev ett integrationsprojekt till riktig nytta för nya svenskar som hade svårt med språket. Genom mamma kunde jag se detta. Det var värt allt.

Senare lanserade både Bonnier och Schibstedt sina egna gratistidningar, Stockholm City respektive Punkt SE. De hade insett det lukrativa i affärsidén. Men Metros försprång var för stort. 

I januari 2006 fanns tidningen inte bara Stockholm, Göteborg och Malmö, utan även i städer som Karlskrona och Luleå. Det gör det till landets mest lästa tidning och två år senare går tidningen om Dagens Nyheter som huvudstadens mest lästa tidning.

Fotnot: Alla citat och uppgifter är hämtade ur boken: ”Metro – Konsten att skaffa sig fiender över hela världen” från AB Olaga / Ordupplaget .

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro