ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så blir nya vägen runt Stockholm

Johanna Ohlson · 4 Sep 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
KLICKA FÖR EN STÖRRE KARTA.

KLICKA FÖR EN STÖRRE KARTA.


klar

Artikellänk är kopierad

Motormännen jublade och miljörörelsen förtvivlade. I går sa regeringen ja till Förbifart Stockholm och gav Vägverket i uppdrag att jobba vidare med en mer detaljerad plan. Om allt går som det är tänkt kommer motorvägen att vara klar lagom till år 2020. Stora delar av den kommer att hamna under jord för att värna viktiga naturområden. – Ett vägalternativ som både tar hänsyn till Stockholms unika miljövärden och som tillför tillräcklig trafikkapacitet för en växande region, säger miljöminister Andreas Carlgren.Men Förbifart Stockholm kommer att innebära mer koldioxidutsläpp och mindre pengar till kollektivtrafiksatsningar. Något som fått både miljörörelsen och oppositionen att se rött.  – Jag kan inte se något positivt med att man satsar 30 miljarder på en miljökatastrof, säger Yvonne Ruwaida (MP),  oppositionsborgarråd i Stockholm.Yvonne Ruwaida menar att förslaget är ett svek både mot miljön och mot stockholmarna.– Utsläppen kommer att öka med mellan 30 och 80 procent beroende på hur moderna bilar folk köper och trängseln kommer att bli fem gånger värre.  Men infrastrukturminister Åsa Torstensson försvarar regeringens beslut.– Stockholm har en väldigt gammal infrastruktur.  Om vi ska kunna möta de behov som kommer i framtiden måste vi satsa på alla fyra trafiksätt. Förbifart Stockholm är bara en del.

klar

Artikellänk är kopierad

Johanna Ohlson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro