ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så botar du din hösttrötthet

Kristian Borglund · 10 Nov 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Susanne Özmete, 43, är en av grundarna till karriärprogrammet Klara K.  

Susanne Özmete, 43, är en av grundarna till karriärprogrammet Klara K.   Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

Har du känt dig trött på jobbet på sistone? Lugn, det är inte dig det är fel på. Det är årstiden.

– 20-25 procent av befolkningen känner av ljusbristen, säger Torbjörn Åkerstedt, professor i beteendefysiologi vid institutet för psykosocial medicin på Karolinska institutet.

”Mörkersjukan” har slagit till med full kraft. Höstmörkret blev plötsligt mer påtagligt när klockan nyligen ställdes om till vintertid, och det blir bara värre för varje dag.

Susanne Özmete, 43, en av grundarna till karriärprogrammet Klara K, är en av alla de som lider av de allt kortare dagarna. – Jag märker att både jag och andra är tröttare i möten till exempel. Och jag får inte heller lika mycket gjort som under den ljusare delen av året, säger hon. – På sommarhalvåret är allt så mycket lättare, både energi- och humörmässigt.

Startsträckorna är inte lika långa när man ska uträtta något. Som många av oss önskar hon ibland att hon bodde i ett soligt och varmt land i stället: – Att röra sig i inomhusmiljö hela dagen och åka hem när det är becksvart ute gör att det inte blir någon naturlig brytpunkt när man åker hem. Det känns som att jag jobbar jämt, till skillnad från på våren.

Rent medicinskt orsakas energilösheten av att trötthetshormonet melatonin, som reglerar dygnsrytmen, får fritt spelrum i höstmörkret. – På sommarhalvåret hålls melatoninet i schack av ljuset, säger Torbjörn Åkerstedt.

Mellan fem och åtta procent av befolkningen blir så starkt påverkade av mörkret att de kan diagnostiseras med så kallad årstidsdepression. Symptomen är håglöshet, koncentrationssvårigheter och social isolering.

Torbjörn Åkerstedts tips:

Ta vara på morgonljuset. ”Det är alltid bäst att få ljuset på morgonen. Då är trötthetshormonet melatoninet som mest känsligt och kan undertryckas. Därför är morgonpromenader bra.”

Strunta i molnen. ”Det spelar inte så stor roll om det är soligt ute. Dagsljuset är det viktiga.”

Skaffa kraftfull belysning på jobbet. ”Jag tycker att arbetsplatserna ska satsa på det, fast det går ju i konflikt med miljöaspekterna ...” 

klar

Artikellänk är kopierad

Kristian Borglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro