ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så bra är nya Smart Fortwo

Anders helgesson · 14 Jan 2015
Uppdaterad 14 Jan 2015
Nya Smart Fortwo är dryga decimetern bredare än tidigare, och styrningen är nu mindre vevig. 

Nya Smart Fortwo är dryga decimetern bredare än tidigare, och styrningen är nu mindre vevig.  Foto:  Anders Helgesson


klar

Artikellänk är kopierad

Nya Smart har kvar den glada körupplevelsen från tidigare generationer.
Nya Smart har kvar den glada körupplevelsen från tidigare generationer.Foto: Anders Helgesson
Instrumentpanelen har kul men svårlästa reglage.
Instrumentpanelen har kul men svårlästa reglage.Foto: Anders Helgesson

När Mercedes rullar ut tredje generationen Smart Fortwo har inte en skruv gått i arv från tidigare generationer. Genidrag? Eller har den tokroliga ”Smartkänslan” gått förlorad? Motor provkör. 

Jag gillar Smart, jag kör en till vardags. En hopplöst rolig­ liten sak som fort-
farande, så här 16 år efter första bilsalongsvisningen, inte liknar något annat. Den glada­ uppsynen och ovan­liga tekniska lösningar är modellens känsloväckande essens.  

Fortwo har fått en mer markerad motorhuv jämfört med tidigare generationer. Motorhuv är för övrigt fel ord då den trecylindriga pjäsen på 71 eller 90 hästkrafter liksom tidigare vilar under­ bagagerumsgolvet. Under huven finns start­batteri och några servicepunkter såsom broms- och spolarvätska. Själva karossen mäter likt föregångaren några millimeter under 270 centimeter, men har vuxit med dryga decimetern på bredden, det gör mycket för kupén.

Tre fjärdedelar av instrument­panelen täcks av en oval fördjupning som rymmer en ”halvmåne” för hastighetsmätare och färddator samt en ”svävande” display till radio och navigation. Displayen är också en av få synliga detaljer som kommer från samarbetspartnern Renault. Temperaturen ställs genom att skjuta en lupp framför upplysta siffor. Kul, men svårläst. Varvräknare och klocka huserar till vänster på panelen. Den tidigare placeringen mitt på panelen var mer lättläst.

Styrningen i nya Smart är mindre vevig jämfört med föregångarna och sidvindsassistans hjälper föraren att hålla kursen genom vinterstormarna, men den genialiskt charmiga körupplevelsen är lyckligtvis intakt. 

klar

Artikellänk är kopierad

Anders helgesson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro