ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så drabbas Göteborg av Volvos chockbesked

Johanna Ohlson · 30 Sep 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
– Det blev en chock, säger Amra Cenanovic. – Om vi inte får vara kvar får vi börja plugga. Vi hade ändå tänkt göra det till hösten, säger Emma Radnäs. 

– Det blev en chock, säger Amra Cenanovic. – Om vi inte får vara kvar får vi börja plugga. Vi hade ändå tänkt göra det till hösten, säger Emma Radnäs.  Foto: Christina Blom


klar

Artikellänk är kopierad

Volvo Lastvagnar tvärnitar. 1 400 anställda, varav 610i Tuve, får gå. Underleve­ran­törerna drabbas också – de räknar med att säga upp ungefär lika många. Så sent som i våras funderade företaget på att anställa 300 personer.– Vi har under flera år haft en kraftig tillväxt och mötte det genom att bygga upp extraskift. Nu har efterfrågan minskat och då mås­te vi anpassa vår produktion, säger Stefan Karlsson, presstalesman på Volvo Lastvagnar.

Ett och ett halvt kvällsskift föreslås få gå och facket anser att uppsägningar är fel åtgärd.– Vi pratar om ett företag som har gått oerhört bra under en lång tid och som har en solid ekonomi, det är inget krisföretag vi pratar om. Då känns det fel om man skulle vidta åtgärder som drabbar de anställda direkt, säger Erik Pettersson, ledamot i klubbstyrelsen vid Volvo Lastvagnar i Umeå. Där berörs 370 anställda.

Verkstadsklubbens ordförande Olle Ludvigsson hoppas på bättre tider.– För lastvagnarna är övertaligheten konjunkturbetonad och när marknaden vänder kan det bli anställningar i samma takt.– Men när det händer vet vi inte i dag.

Tisdagens besked verkade långt bort för ett par månader sedan, säger han.– För två månader sedan var det ingen som hade kunnat förutspå den oro som finns i dag.

Beskedet får sannolikt stora konsekvenser för underleverantörerna, säger Svenåke Berglie, vd på Fordonskomponentgruppen.– När Volvo varslar på grund av neddragning av produktion brukar det leda till att det blir lika många varsel hos leverantörerna.Förutom de närmare 1 000 jobben i Sverige berörs 400 visstidsanställda på fabriken i belgiska Gent.

”Varslen kan få allvarliga följder för Göteborg”

PÅVERKAN. Massvarslen kan få allvarliga följder för Göteborg som stad, menar Lennart Flod, nationalekonom på nationalekonomiska institutionen vid Göteborgs universitet.

Vad betyder varslen för Göte­borg, förutom att många göteborgare förlorar sina jobb?– Vid uppsägningar av den här storleken kan det bli allvarliga konsekvenser, inte minst för bostads­marknaden. Många tjänstemän har varslats och mån­ga av dem har förmodligen satsat mycket pengar i sina boenden. Nu kanske de måste sälja. Det kan göra att huspriserna överlag sjunker i Göteborg. Vi ser redan i dag att det är trögt på husmarknaden och ett sådant här varsel har också en psykologisk effekt – alla blir mer försiktiga. I Göteborg har Volvo också stort symbolvärde.

Får göteborgarna mindre pengar att använda till skolor och andra kommunutgifter när storföretaget Volvo minskar sin produktion och skattar mindre?– Nej, bolagsskatten blir inget större problem. Däremot kan Göteborg få mindre pengar när fler blir arbetslösa och betalar min­dre i inkomstskatt. Men ofta blir det bara under en kort period, innan de som sagts upp fått nya jobb. På lång sikt kommer vi inte att märka någon skillnad.

Kommer Göteborgs arbetsmarknad att kunna suga upp alla som blir arbetslösa?– Ja, det har vi klarat förut. Varvskrisen på sextio och sjuttiotalet var betydligt större – då får hela Volvo lägga ner för att vi ska kunna jämföra de två – och då gick det bra. Vi har fått nya stora sektorer, som IT-sektorn, som sugit upp människor. Vart alla ska ta vägen kan man inte spekulera i ännu.

– De har pratat om att det gått sämre men det här kom ändå som en chock. Det går ju upp och ner hela tiden, säger Mattias Törnqvist.
– De har pratat om att det gått sämre men det här kom ändå som en chock. Det går ju upp och ner hela tiden, säger Mattias Törnqvist.Foto: Christina Blom

"Värre för de med familj"

UPPGIVET. För andra dagen i rad drabbas Göteborg av ett stort varsel inom bilindustrin. Bland dem som inte jobbat någon längre tid på Volvo Lastvagnar var stämningen i går uppgiven. – Jag vet att jag åker. Jag har bara varit här i ett år, säger Marcus Inge.

Hans kollega Tomas Lundbäck har jobbat på samma ställe i 8 år. Men inte heller han känner sig säker. – Man vet aldrig, detta kanske fortsätter, man vet inte om det är slut här, säger han.

Båda fick beskedet via media. Tomas hörde det på radion.– Det kändes väldigt trist att få reda på det så, säger han.

Inte heller Tobias Andersson och Mattias Törnqvist fick reda på det från företagsledning. – Det var flera som fick sms från vänner och så som läst nyheten, säger Tobias.

Mattias är orolig för egen del. – Jag har bara jobbat i tio månader så det är klart att man är orolig. Men det är värre för dem med familj. Jag bor fortfarande hemma så jag klarar mig.

klar

Artikellänk är kopierad

Johanna Ohlson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro