ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så drabbas resenärerna av flygstrejken

TT · 11 Jun 2016
Uppdaterad 11 Jun 2016
Strandade resenärer på Arlanda som försöker hitta nya resor.

Strandade resenärer på Arlanda som försöker hitta nya resor. Foto: Sören Andersson/TT


Pilotstrejken drabbar tiotusentals SAS-resenärer. Fotbolls-EM och chartersäsong gör att trycket på flyget är extra hårt. Ombokningsmöjligheterna är små eller obefintliga.

klar

Artikellänk är kopierad

De svenska SAS-piloternas strejk är inne på sin andra dag. 20 000 flygresenärer berörs av 159 inställda flygningar på lördagen. Redan i går drabbades omkring 4 000 resenärer.

- Vi beklagar att situationen ser ut som den gör och att våra kunder inte kan flyga som planerat, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.

Charterbolagen är särskilt drabbade av de inställda flygen.

- Det här slår väldigt, väldigt hårt mot oss. Just nu har vi 5 000 kunder som inte kommer någonstans, säger Ann-Sofie Olsson, pressansvarig på researrangören Apollo.

Apollo drabbas eftersom bolaget chartrar plan av SAS för en del av sina flygningar. 2 400 av bolagets kunder sitter därför fast på olika destinationer, medan ytterligare 2 400 inte kommer iväg på sina planerade resor.

När de strandade resenärerna kan resa hem är oklart.

- Vi har försökt hyra in flygplan, men det är jättesvårt. Vi meddelade därför våra kunder i natt att vi ställer in alla flygningar som skulle skett med SAS i dag. Det finns ingen kapacitet, säger Ann-Sofie Olsson.

Att strejken har brutit ut i SAS absoluta högsäsong ställer till problem.

- Det är naturligtvis fullt på många flyg så ombokningsmöjligheterna är inte de allra bästa. Vi gör allt vi kan för att hjälpa till på bästa sätt och hitta alternativ för våra resenärer, säger Karin Nyman på SAS.

Flygplatsoperatören Swedavias personal mötte ett par hundra besvikna resenärer som hade tagit sig till Arlanda på morgonen, de flesta charterresenärer, men Ulf Wallin, presschef på Swedavia beskriver läget på flygplatsen som lugnt.

- Det är klart att folk blir oerhört besvikna men SAS och charterbolagen har jobbat hårt på att informera under kvällen och natten, säger Ulf Wallin, presschef på Swedavia.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro