ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så får du lust att träna

Petra Axlund · 27 Aug 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Jessica Järkvik och Jana De Geer hjälper varandra med situps på Sats på Kocksgatan i Stockholm.

Jessica Järkvik och Jana De Geer hjälper varandra med situps på Sats på Kocksgatan i Stockholm. Foto: Henry Lundholm


klar

Artikellänk är kopierad

Brist på motivation är en av de vanligaste orsakerna till att man inte tränar. Men motivationen kom­mer först när du satt i gång.Träningsmotivation är ing­et man får utan något man förtjänar. När byxorna sitter lösare och du blivit starkare kommer motivationen. Det går alltså inte att sitta i soffan och vänta på att den helt plötsligt ska infinna sig. – Motivation fungerar som ett slags inre belöning och den kommer när man ser resultatet av allt slit, säger Johan Plate, idrottspsykolog och författare.

Men hur ska man då kom­ma i gång? Ibland kan det ju vara jobbigare att knyta på sig löparskorna än att springa själva löprundan. – Ett bra knep är att skaffa sig en ”social press-faktor”, alltså att anmäla sig till ett motionslopp och berätta det för alla man känner. Då måste man komma i gång, säger Johan Plate.

Att träna i grupp kan ha sam­ma funktion. Då känner man press från de and­ra del­tagarna. Att träna med en kompis eller att föra tränings­dagbok och tävla mot sig själv kan ha samma effekt. – Det är lätt att hamna i en svacka om man sätter upp för höga mål, det är viktigt att ha små delmål och inte sätta ribban för högt, säger Johan Plate. – Sedan är det så klart viktigt att träningen förknippas med lustkänslor. Det får inte bli ett tråkigt måste. Försök hitta den form just du tycker är kul.

Tio tips

1. Sätt upp mål och delmål för dig själv.2. Belöna dig själv varje gång du uppnått ett delmål (kalorifria belöningar).3. Boka in något njutningsfullt efter träningen, till exempel en stund i bastun, bubbelpoolen eller kanske en massage.

3. Skaffa en träningskompis. 4. Anlita en personlig tränare. 5. Anmäl dig till en tävling eller ett lopp så att du har något att sträva efter. 6. Köp nya, snygga träningskläder.

7. Ladda ner din favoritmusik på Ipoden. 8. För träningsdagbok så att du kan följa din ut­veckling och se dina framsteg. 9. Skriv ner punkter för varför du vill träna och komma i form.

10. Ta fram listan och påminn dig om detta de gånger motivationen tryter. 

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Axlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro