ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så får du över en miljon följare på Instagram

Aron Andersson · 16 Maj 2013
Uppdaterad 17 Maj 2013

Andrea Brataas skapade sitt konto på Instagram i januari förra året. Nu har hon 1,3 miljoner följare. För Metro berättar hon om hemligheten bakom succén.

klar

Artikellänk är kopierad

Så får du en miljon följare på Instagram 
  17-åriga Andrea Brataas har 1,3 miljoner följare på Instagram. Nu delar hon med sig av sina bästa tips.
Så får du en miljon följare på Instagram 17-åriga Andrea Brataas har 1,3 miljoner följare på Instagram. Nu delar hon med sig av sina bästa tips.Foto: Lotta Bergseth

Över en miljon har sett hennes bilder. Ändå menar 17-åriga Andrea Brataas att det inte är många som vet vem hon är. – Mitt Instagram-konto är känt, men jag är inte känd. Om jag träffar en ny person, så är det först när de får veta att jag är ”Fashion for all” som de säger "jaha, det är hon”. Före det är det ingen som känner igen mig, säger hon.

Men hon är ändå tillräckligt känd för att få besöka tv-soffor, radioprogram och för att hålla föredrag om sociala medier. Till Sverige har hon varit på blixtvisit för att tala på Stockholm media week. Med sina 1,3 miljoner följare har Andrea Brataas ett av världens mest populära konton. Hennes ”@Fashionforall” ligger på topp 100-listan. – Jag är inte så förtjust i uppmärksamhet egentligen. Jag tycker inte om att stå i centrum. Hade jag lagt upp bilder på mitt ansikte så hade nog folk känt igen mig, och det hade jag inte tyckt om.

Bilderna föreställer i stället i första hand kläder och accessoarer som Andrea gillar. Merparten har hon inte ens fotograferat själv. I stället använder hon bilder som hittat på nätet, från bloggare världen över. Men hon frågar alltid om lov först, och berättar vem som har tagit bilden. Det händer dessutom att både bloggare och butiker hör av sig och vill betala för att få ut vissa bilder eller produkter. – Jag säger inte ja om jag inte gillar produkterna. Det är viktigt att jag håller mig till den stil jag har. Men om jag gillar det så kan jag lägga ut det.

Efter ett och ett halvt år på Instagram har Andrea Brataas dessutom ganska bra koll på vilken typ av bilder som går hem. Hon kan tidigt avgöra om ett motiv kommer att bli populärt eller inte. – Jag ser det oftast före jag lägger ut bilden. Men jag måste ju också ha lite variation. Om några inte gillar bilden så kan det ändå vara något som andra älskar, och kontot heter ju ”Fashion for all”, jag måste ha något för alla.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro