ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så fixar du riskkapitalet

Mary Örnborg · 27 Mar 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Maria Nilsson, Maria Montgomerie och Jan Segerfeldt jobbar alla med att på olika sätt med investeringar i nya företag. 

Maria Nilsson, Maria Montgomerie och Jan Segerfeldt jobbar alla med att på olika sätt med investeringar i nya företag.  Foto: Theresia Bråkenhielm


Metro Teknik låter experterna reda ut

klar

Artikellänk är kopierad

En bra produktidé räcker inte alltid om man söker riskkapital. Kan man däremot presentera ett koncept som innehåller en marknadsföringsplan, en försäljnings-strategi och en bra produktidé – då står dörren till pengarna lite mer på glänt.– När man söker riskkapital, eller venture capital som det också kallas, för sitt företag måste man inse att det inte bara räcker med en bra affärsidé. Vi lägger mycket större vikt vid personen bakom idén, kompetensen och strategin för kommersialiseringen av produkten eller tjänsten. Man måste komma ihåg att marknadsföring är dyrt och att produkter inte säljer sig själva, säger Maria Montgomerie på Industrifonden, som gör en stor del av sina investeringar i relativt små och ny-startade företag.

Under 2006 investerade de svenska riskkapitalbolagen sammanlagt 46 miljarder kronor. Trots den svindlande summan har pengarna fördelats på ett tämligen fåtal företag i jämförelse med hur många företag som startas i Sverige.– Det är bara  1 till 2 procent av alla företag som är föremål för att bli riskkapitalfinansierade. De flesta företag växer trots allt organiskt med hjälp av det kapital som självgenereras, säger Jan Segerfeldt, informationschef på SVCA. För att lämpa sig för riskkapitalfinansiering bör ett företag ha en tydlig tillväxtpotential. Det är också viktigt att entreprenören ser värdet i att bredda ägandet och få in nya krafter i bolaget. Många som söker kapital från riskkapitalbolag  uppfyller inte dessa kriterier och gallras tidigt bort.

De företagsidéer som har svårast att attrahera riskkapital är de som har ideér kopplade direkt till personerna i bolaget som konsultföretag. Projekt baserade på en produkt, teknik eller tjänst med potential till skalbarhet och internationell expansion har betydligt bättre förutsättningar att attrahera riskkapital. – Det tar ofta längre tid än man tror att utveckla och få ut en bra produkt på marknaden. Finns det potential i en produkt så kan man få riskkapital under tiden man färdigställer eller utvecklar produkten. Ett konsultföretag däremot är inte beroende av en produkt. De kan fakturera sina kunder från dag ett och behöver därför sällan riskkapital, säger Maria Montgomerie.En annan väg att gå för att hitta kapital till innovationer är via affärsänglar.  En affärsängel är en privatperson som investerar egna pengar i projekt med till-växtpotential. Affärsänglar  är ofta personer med erfarenhet av entreprenörskap och av företagsbyggande.– De investerar ofta i de tidigaste tillväxtskedena. För unga företag är de till stor hjälp genom sin investering, men också genom att dela med sig av sin kunskap om bolagsbyggande och genom sina nätverk av kontakter, säger Maria Nilsson, affärsängelansvarig på SVCA.

Affärsänglarna kompletterar venture capital-investerarna som i dag tenderar att investera i senare tillväxtskeden. –  Det är inte ovanligt att ett venture capitalbolag investerar i ett företag  där en affärsängel funnits med som ägare. Ofta har affärsängeln lyft viktiga frågor kring juridik och finansiering så att företaget är välskött och strukturerat – vilket ökar chansen att växa vidare med venture, säger Maria Nilsson.

klar

Artikellänk är kopierad

Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro