ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så föddes världens största spelsuccé

Aron Andersson · 16 Sep 2013
Uppdaterad 17 Sep 2013
GTA V – Så föddes världens största spel ”Grand Theft Auto V” släpps den 17 september världen över, och utspelar sig i Los Santos.

GTA V – Så föddes världens största spel ”Grand Theft Auto V” släpps den 17 september världen över, och utspelar sig i Los Santos.


Världens dyraste spel har tagit fyra år att utveckla. Manuset är på 1 000 sidor. Och spelvärlden är större än i tre av föregångarnas – tillsammans. Nu är Grand Theft Auto V” här.

klar

Artikellänk är kopierad

Det första Grand Theft Auto-spelet släpptes 1997.
Det första Grand Theft Auto-spelet släpptes 1997.
Efter en uppföljare som utspelade sig i London släpptes även ”Grand Theft Auto II” 1999 där det var möjligt att extraknäcka som taxichaufför.
Efter en uppföljare som utspelade sig i London släpptes även ”Grand Theft Auto II” 1999 där det var möjligt att extraknäcka som taxichaufför.
Det första 3D-spelet var ”Grand Theft Auto III” och det räknas som en milstolpe. Spelet släpptes 2001 och blev en succé.
Det första 3D-spelet var ”Grand Theft Auto III” och det räknas som en milstolpe. Spelet släpptes 2001 och blev en succé.
När ”Grand Theft Auto: Vice City” släpptes 2002 hade handlingen förlagts till 80-talets Vice City, GTA-universums svar på Miami.
När ”Grand Theft Auto: Vice City” släpptes 2002 hade handlingen förlagts till 80-talets Vice City, GTA-universums svar på Miami.
”Grand Theft Auto: San Andreas” släpptes 2003, men utspelar sig på 90-talet. Här finns Los Santos med på kartan, som även är skådeplats för nya ”Grand Theft Auto V”.
”Grand Theft Auto: San Andreas” släpptes 2003, men utspelar sig på 90-talet. Här finns Los Santos med på kartan, som även är skådeplats för nya ”Grand Theft Auto V”.
I 2008 års ”Grand Theft Auto IV” återvände spelskaparna till Liberty City, där ”Grand Theft Auto III” också utspelades.
I 2008 års ”Grand Theft Auto IV” återvände spelskaparna till Liberty City, där ”Grand Theft Auto III” också utspelades.

Brittiska Rockstar Games har flera framgångsrika, och storsäljande, spel bakom sig. Men det finns ett som sticker ut, om spelstudions manusförfattare själv får välja.

– Om jag skulle älska något av mina barn mer, så skulle jag verkligen älska GTA mest, säger Dan Houser, en av skaparna av spelserien, i en intervju med brittiska Guardian.

Det är inte särskilt svårt att förstå varför. Spelet har onekligen gjort honom, hans storebror Sam och deras kollegor, till de rockstjärnor de måste drömt om att bli när de startade Rockstar Games 1998.

Över 125 miljoner exemplar av spelen i serien hade sålts i slutet av 2012. Den siffran kommer troligtvis att närma sig 200 miljoner när ”GTA V” nu finns i butik.

I Storbritannien har 14 procent av männen i en undersökning uppgett att de kan tänka sig att sjukanmäla sig, och stanna hemma från jobbet, för att kunna spela det senaste avsnittet i serien. Spelet sägs vara det dyraste som någonsin utvecklats, med en budget på 1,7 miljarder kronor. Men släppet är inte en stor händelse bara av ekonomiska skäl. 

► LÄS MER: De köar i dagar för nya ”Grand Theft Auto V”

► LÄS MER: Nu säljer franska butiker ”GTA V”

Det stora genomslaget fick GTA-serien tack vare spelarens frihet att kunna göra nästan vad som helst, och kontroverserna detta förde med sig. Spelserien har kritiserats flera gånger om, oftast för våldet, och sexismen.

”Det som är mindre trevligt är att GTA IV uteslutande bygger på våld och sex. I den nya versionen kan spelarna besöka strippklubbar, ragga upp prostituerade och sedan döda dem, dra ut på organiserade morduppdrag”, skrev kristdemokraten Anders Bergsten i en debattartikel i Expressen om att förbjuda spelen, när ”GTA IV” släpptes för fem år sedan.

Men våldet är inte nödvändigtvis den stora tjusningen med spelet. – Våldet är kanske en liten marknadsföringskomponent, men det som gjort att folk fortsätter spela är mycket större, säger Oskar Henrikson, psykolog, till Metro. – Det finns forskare som är inne på att tre komponenter krävs för att spel ska bli storsäljare. Dels beror det på feedbacken du får i spelet, till exempel när du skjuter något. Sedan beror det på relationerna du har till storyn eller karaktärerna i spelet. Och till sist beror det på känslan av autonomi, att det finns ganska stora ytor att röra sig på och att du känner att du har en frihet. Jag tror att GTA:s framgång ligger i de komponenterna.

Inspirationen till spelen kommer från filmens värld, inte minst maffiagenren. Men sedan starten har utvecklarna flera gånger fått förfrågningar om att även göra film, eller tv, baserat på serien. Men enligt Dan Hauser överträffar spelen både film och tv. – Vi har en upplevelse, i en öppen värld, som varar i 100 timmar, och som ger spelaren kontroll över vad de gör, vad de ser och hur de ser det. En värld där du kan göra allt ifrån att råna en bank till att träna yoga och se på tv, i ditt eget tempo. Hur koncentrerar du det till två eller tolv timmar, där du dessutom tar bort de två huvudingredienserna: spelarens inverkan och frihet?

GTA V släpps den 17 september.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro