ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så föds en nätsuccé

Aron Andersson · 30 Nov 2012
Uppdaterad 20 Mar 2013
Så föds en nätsuccé PSY:s ”Gangnam style” har blivit en succé utan motstycke.

Så föds en nätsuccé PSY:s ”Gangnam style” har blivit en succé utan motstycke. Foto: AP / Scanpix


Om nätet verkligen till 90 procent består av porr – så måste resten vara bilder på skrattande bebisar och söta djur. Wkd reder ut nätets mest oförklarliga klicksuccéer.

klar

Artikellänk är kopierad

”All your base are belong to us”. En till synes obegriplig mening. Grammatiskt tilltrasslad och innehållsmässigt luddig. Hämtad från japanska tv-spelet ”Zero wing” från 1989, där den översatts ytterst bristfälligt. Men ändå inte mer än en komisk parentes i spelhistorien.

Förrän tio år senare. 

I händerna på de nördar som dominerade internet vid millennieskiftet fick orden plötsligt nytt liv. De klistrades in i bilder, klipptes ihop till videosekvenser, stöptes om i låtform och spreds i rekordfart på nätet. Tidningar som Wired och The Guardian skrev om fenomenet. – Min första tanke var: Herregud vad mycket människor som varit inblandade, utan att jag vet vem någon av dem är. Det finns en dimension av mystisk masskreativitet som fascinerade mig, säger Jack Werner, nätskribent på Nyheter 24.

Där och då inleddes en livslång kärlek till så kallade mem. Det handlar om internetfenomen, kanske en bild eller filmsnutt, som plötsligt får stor spridning. Och som dessutom, och detta är centralt, vidareutvecklas till något nytt.  – Det blir alltid många lager av skämt. För en person som gillar att gräva ner sig i saker är det en del av charmen. Du kanske tror att du kommit till slutstationen, där det föddes. Men det finns alltid en underliggande och mer läsvärd historia bakom vinklarna.

Du har alldeles säkert kommit i kontakt med en hel del mem själv. Kanske har du skrattat åt LOLcats. Lärt dig dansa Gangnam style. Kanske har du till och med blivit ”rickrollad”. Alltså: lurats att klicka på en länk som tagit dig till Youtubevideon ”Never gonna give you up” med 80-talsstjärnan Rick Astley. – En smiley är ett av de första exemplen. Där har du allt. Någon har introducerat en ny idé, att göra ansiktsformer med tecken. Det kan jag också göra väldigt enkelt, och det blir överskådligt hur man själv kan ta det vidare.

Chattjänster, diskussionsforum och sajter där flera användare samlas, har alltid varit centrala för att nya mem ska kunna skapas. Den främsta källan är i dag forumet 4chan, ett sorts internationellt Flashback, där användarna garanteras anonymitet. – Forum är helt avgörande. Det kan vara Facebook och Twitter också, så länge det går fort. Men 4chan är en av de största och viktigaste sajterna för all nätkultur, säger Jack Werner. – Det bygger på referenspunkter, att vi vet vad vi pratar om när vi pratar om någonting. När man får veta kontexten blir det ju extremt mycket roligare.

Varför just leende bebisar och djur blivit så populära kan ha en vetenskaplig förklaring. Den så kallade spegelneuronen påverkar vår reaktion. – När vi står och ser en leende person ler vi tillbaka, även om vi koncentrerar oss på att vara oberörda. Leende bebisar får oss att le. Det kan vara en förklaring till deras popularitet på internet, säger Oskar Henrikson, psykolog på Psykologifabriken.

Men vad som kommer att ta över efter Gangnam style är omöjligt att säga. Jack Werner menar att vi inte sett det sista av katter och små barn. – De stora trenderna kommer att hålla i sig. Det kommer alltid att vara effektivt att anspela på kärlek och död, de eviga värdena. Det kommer att bli mer av allt, men de stora ingredienserna kvarstår.

Vad finns det för eviga värden i Rick Astley? – He he. Där finns eviga världen som att han aldrig kommer att ge upp! Men låten har fått sin bredaste popularitet som ett sätt att säga ”Haha, du är blåst”. Och där har du ett evigt värde som kommer att hänga kvar länge.

Så föds en nätsuccé 
  All your base are belong to us.
Så föds en nätsuccé All your base are belong to us.Foto: AP / Scanpix
Så föds en nätsuccé 
  ”Never gonna give you up”.
Så föds en nätsuccé ”Never gonna give you up”.Foto: AP / Scanpix
klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro