ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så försöker terrorister nå ut med budskap – bygger egen mediestrategi

David Peterson · 15 Mar 2019
Uppdaterad 15 Mar 2019

Foto: TT


Terroristers har alltid velat nå ut med någon form av budskap och få uppmärksamhet. Men det senaste decenniet har terroristerna blivit allt mer professionella, enligt Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation.

klar

Artikellänk är kopierad

Inför terrordådet i Christchurch i Nya Zeeland lades ett manifest som innehöll en mängd olika uppmaningar. Det står bland annat om terrorattentatet på Drottninggatan 2017, då 11-åriga Ebba Åkerlund dödades. I manifestet nämns även skolattacken 2015 i Trollhättan.

– Det är sjukt men faktum är att den mediestrategiska vinkeln är viktig för terrorister, säger Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet.

Har blivit vanligare

Att terrorister skriver texter, släpper filmer eller på andra sätt sprider budskap via nät har blivit vanligare, enligt Jesper Falkheimer.

– Användning av sociala medier har blivit mycket mer utvecklad. De kan bygga sin egna mediestrategi vid sidan av traditionella medierna. Tidigare har de varit väldigt beroende av hur journalisterna rapporterar medan man nu kan kommunicera direkt med omgivningen i realtid utan journalistisk granskning, säger han.

Målet är uppmärksamhet

Det är viktigt att vara medveten om att ett av terroristerna mål är att nå ut med det egna budskapet, enligt Jesper Falkheimer.

– Man kan säga att målet för terrorister i hög grad är att få uppmärksamhet och där igenom skapa polarisering och osäkerhet, säger han.

Genom att publicera olika typer av texter eller videos på social medier försöker terrorister öka chansen att få ut ett budskap.

säger Jesper Falkheimer.– Det är det de vill. Allt det här är genomtänkt på ett sätt. Genom att skapa nya historier, som att nämna det unga offret på Drottninggatan, exponerar man det i medierna och det är klart att det finns en tanke bakom det. Anders Behring Brevik gjorde på ett liknande sätt och skapade en mängd berättelser kring sitt grymma attentat. Genom detta ökar exponeringen i medierna med stort fokus på gärningsmannen själv och de politiska motiven bakom, vilket också är målet.

Enligt honom finns det också en skillnad i hur olika terrorister försöker nå ut.

– Högerextremistiska terrorister tycks drivas mer av att exponera sig själva som individer, medan till exempel islamister syns mer genom den gruppering eller organisation de representerar, säger Jesper Falkheimer.

klar

Artikellänk är kopierad

David Peterson
David Peterson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro